ängsvädd
Är pelargonium inodorum en hängväxt som är lämplig att ha i ampel?
Meriona
Nä de är långa och spretiga, men inte hängiga. Jag har fått plantor av Olle, och de har blommat med små små blommor, bra syn får man ha! tongue.gif Men mina är ju unga plantor förvisso, Olle kan nu berätta mer om hur de ser ut när de är äldre.
ängsvädd
Tack för svar. Mina härstammar också från Olle - jag fick frön som jag har spridit ut till trädgårdsintresserade närboende. Det var en av dem som väckte frågan idag. Min växer mot fönstret och jag tycker det funkar bra, men en del grenar lägger sig i o för sig åt sidorna så den kanske passar bättre som ampelväxt när den är lite större?

Det är väl bara att invänta Olles svar smile.gif
ninnisky
Har också en som härstammar från Olle biggrin.gif fick frö vid Odlaträffen i Surte i januari i år.
Den trivs väldigt bra i ett söderfönster och blommar mycket. När den var som rangligast klippte jag ner den ordentligt. Var det rätt?? och hur sköter jag den i vinter?

Alltså en till som är nyfiken på Olles svar!
Lars-Olof Arvids
Visst kan de bli lite hängiga när de blir stora, så då passar de utmärkt i en ampel. Vill man klippa ner dem går det bra, annars kan man binda upp dem eller låta dem hänga. De växer lika bra i vilket fall, så ni kan låta tycke och smak avgöra. Jag låter mina stå kvar på fönsterbrädorna över vintern och ger dem sparsammare med vatten då. Om det är rätt enligt expertisen vet jag inte, men skulle någon planta dö är det ingen katastrof eftersom jag alltid har mycket gott om frön. Vill någon ha så skickar jag gärna! smile.gif

Olle
ängsvädd
Tack för svar Olle biggrin.gif

En av dem som fått vildpelargonfrön har fått en planta med annorlunda blad. Och alla vildpelargonblommor ser inte likadana ut på alla plantor hos någon. Det kan tydligen bli så med frösådder.
Fny
kan inte någon av er lägga in en bild på vildpelargon? *nyfiken*
Meriona
[attachment=38657:ino.jpg][attachment=38658:inodorum.jpg]

Dessa hade jag i burken, dem tog jag när jag skulle bevisa för Wilmer att mina blommande (det gjorde inte hennes). Lite överblommade kanske, men man kan se hur små blommorna är. Säkert kan nån av de andra ta bättre bilder, men nu blommar inte mina så...
ängsvädd
Så där ser mina blommor ut också - jag har bara en planta - den blommar inte nu - men dina bilder var bra Meriona smile.gif
Fny
så nuttiga! tongue.gif
ängsvädd
Det finns ca 200-300 arter av vildpelargoner tror jag smile.gif
ninnisky
CITAT (Meriona @ 19-07-2009, 17:22) *
[attachment=38657:ino.jpg][attachment=38658:inodorum.jpg]

Dessa hade jag i burken, dem tog jag när jag skulle bevisa för Wilmer att mina blommande (det gjorde inte hennes). Lite överblommade kanske, men man kan se hur små blommorna är. Säkert kan nån av de andra ta bättre bilder, men nu blommar inte mina så...

Så ser min också ut - men den blommar inte heller just nu eftersom jag klippt ner den.
Meriona
Jag har faktiskt också frissat mina lite nu... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon