Full version: Blåregn
anne-li i olofstorp
Jo jag har köpt mig ett blåregn,
eftersom jag vet att det är lite utmanande att få det att överleva tänkte jag optimera förutsättningarna.
platsen är klar, en upptagen betongplatta nära vägg och uterum, men vad skall jag välja för jord.
jag har slagit i böcker och letat på nätet, och funnit såväl lätt sur jord och kalkrik med tillskott med snäckskal......
blink.gif Förvirrad är det minsta jag är.......
Kan någon hjälpa mig????
Alexander-VG-zon3
det finns lite olika Blåregns arter plus inom en arts utbrednings område finns det både kalkrik och inte kalkrik mark. Ph behöver du inte bry dig om.

Jorden kan vara lucker och luftig så att vinternvätan försvinner snabbt. annars är dom rätt så tåliga och kan både växa på sandjord och lerjord men en varmare jord är ju att föredra i kallare zoner.

annars är det bara att plantera. och platsen verkar du ju ha hittat. och där du bor bör det inte vara nåt problem med Blåregn på friland. till vintern kan du täcka ympen (som man gör med rosor).

anne-li i olofstorp
Tack min vän!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon