|
Full version: Paprika sorter
Malin_MeL
18-07-2009, 15:40
Jag har köpt frön inför nästa säsong av Tomatpaprika Alexander, men är lite nyfiken redan nu om det är någon som odlar och fått någon färdig ännu? är den god?
Iår odlar jag: en spetsig paprika som heter Thor F1, den är inte mogen ännu
och en låg sort med normalstora frukter som heter Redskin F1, den har jag ätit en röd av, den var god men jag hade velat ha en sötare sort. den blir ingen vinnare om de inte blir godare med tiden.
Vad odlar ni?
Jag har en favorit som faktiskt är från frön av en kravmärkt köpepaprika. Den är köttig, välsmakande och snabb att mogna. Jag har redan skördat ca 6-8 stora, fina, röda paprikor! Även som grön smakar den gott. Sorten vet jag inte, men jag tar frön från den varje år och den är alltid lika god! Så den är en skatt! Jag odlar också en sorts spetspaprika, som grön smakar den inte mycket  och den har ännu inte blivit helt röd, men jag hoppas att den smakar mer när den blir riktigt mogen.
Malin_MeL
19-07-2009, 18:03
Jag vill oxå hitta en sån favorit! det verkar som du har hittat en väldigt tidig sort! nu har jag ju F1 sorter iår så det blir ju inte detta år jag tar frön.
jag har nu ätit ännu en av redskin och konstaterat att den är bara god, smaken liknar köpepaprika men den är tunnare i väggarna.
nu längtar jag tills de spetsiga bir klara
skörden av paprika ser ut att bli stor iaf
Hejsan Malin Mel! Jag har provat en och den är som en paprika i konsistensen fast smaken är söt som en tomat...det var en upplevelse om man nu gillar paprika Först så blir den ljusgrön och ser ut som nått mitt i mellan paprika & tomat och när den ändrar färg så blir den brunsvart ( coolt ) och sakta blir den porscheröd. Ska lägga upp lite bilder senare idag har jobbat natt så bingen väntar på mig! Ha det!
Grönberg
20-07-2009, 11:38
Jag odlar Red Skin, California Wonder, Goldflame och några jag tagit frön av från butiksköpt Paprika. Mina Red Skin bråkar lite med fläckar på skalet, dem vill gärna "skrumpna" lite vid fläckarna. Mina Chili krutar på, men väl starkt
Hello Malin Mel! Nu har jag vaknat... var ute och tog ett par bilder som jag lovat..... Först så ser paprikatomaten ut så här.... [attachment=38753:DSC00544.JPG] Sen så här.... [attachment=38757:Paprikatomat_Fas_2.JPG] Och sist så här [attachment=38758:DSC00547.JPG] Hoppas att det var till någon hjälp Ha det!
Malin_MeL
20-07-2009, 22:19
CITAT (Bock @ 20-07-2009, 19:51)  Hello Malin Mel! Nu har jag vaknat... var ute och tog ett par bilder som jag lovat..... Hoppas att det var till någon hjälp Ha det! åå tack! vad fina de ser ut! ska bli så spännade att odla dessa nästa år!
Bilder på mina paprikor:
[attachment=38788:gr_n_och..._paprika.jpg][attachment=38789:mogna_paprikor.jpg]
Malin_MeL
21-07-2009, 09:05
CITAT (rosita @ 21-07-2009, 09:35)  Bilder på mina paprikor:
[attachment=38788:gr_n_och..._paprika.jpg][attachment=38789:mogna_paprikor.jpg] oj vad härliga de ser ut! paprikor är nog min favorit-grönsak att odla, de är så vackra! och goda!
Malin_MeL
03-08-2009, 11:48
Jag tog frön från en köpechili och satte i vintras. jag har två olika jättestora plantor. den ena är stark men den andra är som en jättesöt och god paprika, frukterna är rätt stora, lite större än de chili som man köper i affären. den ska jag spara frön från! när ska man ta frön? hur och hur länge torkar man dem? och hur förpackar man och förvarar dem sedan?
CITAT (Malin_MeL @ 03-08-2009, 12:48)  Jag tog frön från en köpechili och satte i vintras. jag har två olika jättestora plantor. den ena är stark men den andra är som en jättesöt och god paprika, frukterna är rätt stora, lite större än de chili som man köper i affären. den ska jag spara frön från! när ska man ta frön? hur och hur länge torkar man dem? och hur förpackar man och förvarar dem sedan? Frön ska tas från en fin, riktigt mogen paprika. Jag brukar ta ur fröna, lägga dem på ett litet fat att torka mörkt, efter ca 1 vecka i rumstemperatur är de torra. Då lägger jag fröna i små kuvert som jag viker själv. Sen förvarar jag dem i rumstemperatur till våren när det är dags att så.
johannea
14-08-2009, 07:20
Jag har bland annat sått chokladpaprika iår, den kan verkligen rekomenderas! Supersöt å god (men barna blev besvikna, för den smakade ju inte choklad...  )
blomkronan
14-08-2009, 11:42
I år var det första gången som jag odla paprika...  spara bara EN planta. [attachment=40392:DSC02215.JPG] och har bara fått EN paprika Nästa år ska jag satsa på fler planter alla i familjen älskar paprika. Så tips på tidiga sorter mottages... sen ska jag leta upp en krav märkt paprika i butiken
Åsa, mälardalen zon 2
14-08-2009, 11:55
CITAT (blomkronan @ 14-08-2009, 12:42)  I år var det första gången som jag odla paprika...  spara bara EN planta. [attachment=40392:DSC02215.JPG] och har bara fått EN paprika Nästa år ska jag satsa på fler planter alla i familjen älskar paprika. Så tips på tidiga sorter mottages... sen ska jag leta upp en krav märkt paprika i butiken  Ser ut som du INTE plockade bort de första frukterna och då får man inte så många frukter. Vill man ha många frukter tar man bort de första frukterna så att plantan får satsa på vegetativ tillväxt först innan man låter den ge frukt.
blomkronan
14-08-2009, 12:18
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-08-2009, 12:55)  Ser ut som du INTE plockade bort de första frukterna och då får man inte så många frukter. Vill man ha många frukter tar man bort de första frukterna så att plantan får satsa på vegetativ tillväxt först innan man låter den ge frukt. Nämen... det visste jag inte  Tack Åsa för du påpeka det, nu kan jag få mera frukt nästa år. När du säger dom första frukterna... menar du redan i blomstadiet? = plocka bort blommorna?.
Åsa, mälardalen zon 2
14-08-2009, 20:29
Det finns olika skolor där, det finns de som säger att man ska vänta tills de första frukterna börjat bildas och så plockar man bort dem, andra säger att man ska plocka bort blommorna i början. Jag brukar ta bort de första små frukterna.
Malin_MeL
14-08-2009, 21:21
Jag tog inte bort en enda och har ändå fått massor med frukt! det kan ju vara plantberoende om de ger mycket eller lite oxå. men många tror ju på att man får mer frukt om man låter plantan växa till sig. Mina plantor växte till sig samtidigt som frukterna växte. Jag hade eg tänkt att plocka bort då jag hört att man ska, men det gick bara inte, de var ju så söta de små frukterna. Nästa år kanske jag gör det. Detta var mitt första år så jag var lite ivrig
Anja Danmark
14-08-2009, 23:24
jeg tager som regel 7-10 bort - men jeg gør det allerede, inden de bliver til blomster. Så snart de er store nok til, at jeg kan få fat i dem, nipper jeg dem af.
Det forsinker den første høst en smule, men planterne kan til gengæld give mange frugter på en gang...
Malin_MeL
16-08-2009, 19:37
Nu har jag ätit en Thor F1 som var röd och en som var grön, båda var väldigt goda! högsta betyg för Thor F1 ger jag!
blomkronan
16-08-2009, 20:16
CITAT (Malin_MeL @ 16-08-2009, 20:37)  Nu har jag ätit en Thor F1 som var röd och en som var grön, båda var väldigt goda! högsta betyg för Thor F1 ger jag! Kul att du hittat en sort som du gilla  Jag kommer då inte spara frön från min  eller om jag skulle göra det  bara för att se om avkomman kanske blir bättre med att noppa av blommorna  Tomatpaprika "Alexander" hade dom på Impektra men inte Thor F1... var fick du tag på dina fröer??
Malin_MeL
16-08-2009, 21:07
Jag tror jag köpte Thor F1 på plantagen, det är lord Nelson, men det är ju en F1 så jag kommer heller inte ta några frön från den. Men jag kan absolut tänka mig att köpa fröer till den igen! Den är riktigt god!
blomkronan
16-08-2009, 21:54
Nej just det... F1 sort, då går det ju inte att ta frön. Hoppas nu bara att plantagen tar hem den igen i vår. Men nu blir jag nyfiken på hur många planter och hur många frukter har du fått? Har du haft dina i växthuset? Jag har nästan läst igenom varenda paprika tråd nu... jag ska INTE misslyckas nästa år  I flera trådar har det berättats om att man kan plantera ner plantan vid omplanteringen till första eller andra bladparet då kan man få kraftigare planter. Gjorde du det med dina? Sen är paprikan pressis som chilin flerårig och man kan övervintra dom. Jag hade tänkt göra det med min... kanske den kan samla kraft till nästa år
Malin_MeL
17-08-2009, 07:50
Jag har 5 plantor. 2 thor och 3 redskin. Redskin är en väldigt liten buske, typ 40 cm. Alla de tre har haft kanske 10-15 paprikor på sig. en har alla mognat på och nu när jag skördat har den börjat blomma igen. de andra två har fullt med gröna stora frukter på sig. Thor har massor av paprikor på sig, har inte räknat men säkert över 20 på varje planta, men den var väldigt mycket senare så jag hoppas de hinner mogna. Den blommar fortfarande för fullt. Jag har planterat ner dem till 1a bladparet när jag planterat om men det har inte varit så mycket, jag hade dem i 16 grader och med ljus tills de flyttade ut i växthuset så de var ganska små då. De har blivit väldigt kraftiga, thors stam är nog ca 2 cm i diameter. De står i 12 literskrukor, en redskin står i en 7 liters, den har satt lika mycket frukt ändå. Jag hade båda i växthuset först. för en månad sen flyttade jag ut den ena, men den mår inte så jättebra, bladen är rätt ljusa och en del frukter har ramlat av. Jag tror inte den gillar vädret. Funderar på om den ska få flytta in igen. jag tror inte att jag ska övervintra någon planta, det gick så bra att dra upp dem från frö så det känns enklare. Thor finns på Frö med Posten såg jag http://www.froshopen.se/paprika-thor-p-2430.html, den är väldigt dyr, men det var nog samma pris på Plantagen
blomkronan
17-08-2009, 21:52
CITAT (Malin_MeL @ 17-08-2009, 08:50)  Thor finns på Frö med Posten såg jag http://www.froshopen.se/paprika-thor-p-2430.html, den är väldigt dyr, men det var nog samma pris på Plantagen 49:- för en fröpåse... Paprika kostar ju 49:-/kg i butiken så det kommer man tjäna in...  (bara alla frön gror) Tack för länken den fröfirman hade jag glömt bort... dom hade många roliga sorter att välja på
blomkronan
19-01-2010, 10:53
Idag fick jag tag på Thor F1 och Redskin F1  Tack för tipsen, hoppas jag nu gillar dom lika mycket som ni  Jag köpte en violett sort oxå "Mavras" F1 Så mina sorter jag satt i år från köpt påse är: -Bananparika "sweet Banana" -Tomat paprika "Alexander" -Californa wonder -Gul Golden Calwonder -Thor F1 -Redskin F1 -Mavras F1 Sorter jag satt från frön jag tagit själv eller bytt till mig: -Orange köpe frukt (på prov) -Snacks paprika röd -Tulpan paprika -Pepper sweet minimix -Vit paprika "tv paprika" -Bakhorn paprika -Hjärt paprika -Söt äppel paprika -Vit paprika "Albaregia" -Tomat paprika OJ.... det blev 17 st sorter  Det kan nog hända att jag sätter ett par sorter till, om jag hittar något jag inte kan låta bli Vilka sorter har ni satt, vore kul att höra
Skruttis
21-01-2010, 09:05
Jag kör med tomatpaprikan 'Alexander'. Den hade vi förra året och den blev en favorit. Håller fortfarande på och skördar från ett par av sommarens plantor.
Malin_MeL
21-01-2010, 19:22
CITAT (Skruttis @ 21-01-2010, 09:05)  Jag kör med tomatpaprikan 'Alexander'. Den hade vi förra året och den blev en favorit. Håller fortfarande på och skördar från ett par av sommarens plantor. oj! har du flyttat in den i huset?
blomkronan
21-01-2010, 21:01
CITAT (Skruttis @ 21-01-2010, 09:05)  Jag kör med tomatpaprikan 'Alexander'. Den hade vi förra året och den blev en favorit. Håller fortfarande på och skördar från ett par av sommarens plantor. Men va kul som Malin_MeL... jag vill oxå veta hur du har gjort
Skruttis
22-01-2010, 08:49
Plantorna stod kvar i växthuset med värmefläkten på fram till i november någon gång. Ett par av krukorna flyttades sedan in på garagevinden strax innanför ett fönster. Vi har ingen värme på vinden men håller däremot några plusgrader nere i garaget och en del av den värmen smyger upp via vindstrappan. Nu blev det hysteriskt kallt i vinter och temperaturen där uppe borde ha sjunkit under nollan. Plantorna i sig vissnade efter ett tag ihop men konstigt nog så håller sig själva paprikorna i väldigt bra form. Några enstaka har fått mjuka fläckar. Känns lite lyxigt att plocka färsk paprika på vintertid.
blomkronan
22-01-2010, 09:24
Verkligen lyxigt att kunna plocka paprika på vintern i vårat land  Jag ska tänka på att kruk odla några av mina planter så kan man ju ta in dom i boden sen i höst [attachment=46441:orange_k..._paprika.jpg] Dom är så söta... dom små Att man kan bli så glad över små planter
Malin_MeL
22-01-2010, 19:31
jag satte mina paprikor innan jag åkte iväg på semester i 3 veckor, pappa har lovat att vattna, får väl se om de överlever ensamheten  och pappas övervattning...han behandlar växter är som snittblommor, ser alltid till att de har vatten att stå i
Malin_MeL
18-02-2010, 15:08
Nej pappa överraskade och övervattnade sannerligen inte, det var endast två exemplar av tomatpaprika Alexander som levde när jag kom hem.
det blev till att så nytt och nu har de flesta kommit upp, tre sorter....men så råkade jag köpa en till idag, en som passar att plantera ute stod det på den, iår när jag har köksträdgård kunde det ju vara roligt att testa. Det är Californa wonder såg jag nu, har någon testat att plantera ut den? zon 2 bor jag i.
Örtagården
27-02-2010, 23:05
Hejsan! Jag hade califonia wonder förra sommaren i växthus, jag tyckte att den var lite senfärdig även inne. Många hann bara bli gröna. Ska bli spännande att höra hur det går utomhus. Förhoppningsvis blir det lite jämnare med sol i sommar!
Åsa, mälardalen zon 2
27-02-2010, 23:14
California wonder är en sen paprikasort den behöver många fler dagar från frö till mogen frukt än en del andra sorter. Californa Wonder bör förkultiveras tidigt gärna redan i jan-februari (med extra belysning) och passar bättre i växthus (gärna i hink) tycker jag än vad den gör på friland.
California wonder har en utvecklingstid på runt 80-90 dagar, sorter som ex. apple, yesil tatli, ferenc tender ligger på runt 50-65dagar som jämflörelse.
Malin_MeL
28-02-2010, 00:31
ojdå, de var ju inte lysande precis, störde min planering. får nog kanske ta mig en sväng till en fröaffär imorn och se om jag hittar en lämpligare sort då
paprikorna var lite sena överhuvudtaget tycker jag, jag hade mycket paprikor i slutet av säsongen, men jag hade ju gärna haft redan under sommaren!
Malin_MeL
28-02-2010, 00:40
Gissade att du handlar på runåbergs, och jag verkade ha rätt  jag har redan fått min beställning därifrån, men kanske får göra en till, blev faktiskt sugen på att testa Ferenc Tender
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2010, 09:14
Caifornia wonder är en god sort så den kan ändå vara odlingsvärd men man bör vara beredd på att den är sen och det är då bra att odla den i ex. hink så man kan ta in den till hösten för att låta frukterna mogna klart, det kan hänga många gröna frukter på plantan när höstkylan kommer.
Sara i zon 7
28-02-2010, 11:30
Ferenc Tender har jag odlat i många år nu. Jättetidig, jag bor långt upp i norr men brukar fina somrar skörda de första frukterna till midsommar. Frukterna är goda och påminner om gröna äpplen, i alla de färger. Gav stor skörd under säsongen och jag fick frysa in en hel del. Runåbergs har en sort som heter Yolo Wonder som jag tror är tidigare än California Wonder. I alla fall brukar den också hinna ge frukter.
Sara
Malin_MeL
28-02-2010, 14:12
CITAT (Sara i zon 7 @ 28-02-2010, 11:30)  Ferenc Tender har jag odlat i många år nu. Jättetidig, jag bor långt upp i norr men brukar fina somrar skörda de första frukterna till midsommar. Frukterna är goda och påminner om gröna äpplen, i alla de färger. Gav stor skörd under säsongen och jag fick frysa in en hel del. Runåbergs har en sort som heter Yolo Wonder som jag tror är tidigare än California Wonder. I alla fall brukar den också hinna ge frukter.
Sara intressant! när sår du?
Meriona
28-02-2010, 15:31
Jag har köpt Redskin, men jag ska försöka så inne, och sedan ställa ut på balkongen när det är vettigt väder, enligt förpackningen ska det vara en sort som man även kan ha som krukväxt, så jag ska se om jag kan lyckas med båda varianter.
Jag har inte hunnit med att så ännu dock.
Sara i zon 7
28-02-2010, 22:42
Jag sådde i mitten av feb. De mesta har grott och ska sättas om snart.
Sara
Malin_MeL
29-04-2010, 16:32
Nu är jag smått förvirrad! jag var precis ute i växthuset och tittade till mina små plantor. alla california wonder har redan satt knopp! det kändes rätt tidigt, eller? sådde runt 20e feb eller tar den längre tid på sig att göra mogna frukter?
Malin_MeL
10-05-2010, 09:16
Hur går det för er? mina har börjat knoppa, eg ska man väl knipsa bort blommorna, jag gjorde inte det förra året och jag är inte säker iår heller, kan ju iaf spara någon från varje sort  dessa har jag: Tomatpaprika Alexander, denna har kommit längst, blomman slår nog ut vilken dag som helst nu Pepper Granny Smith, knoppar Fruit´n spicy, koppar California Wonder, knoppar Ferenc Tender, inget alls ännu, satte den lite senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|