Maggan H
På vår allmänna äng växer några meter in från trottoaren denna vackra blomma. Troligtvis en trädgårdsperenn som åkt ut med kompost och trädgårdsavfall som folk har slängt där uppe. Den har satt småplantor runt sig också, dock inte så stora som den här som är ca 1 m hög, kanske tom lite drygt. Fantastiska blommor, dom är nog 1½-2 dm höga bara dom.
[attachment=38566:P7180017.JPG]

Bladverket är inte så ymnigt

[attachment=38567:P7180018.JPG]
GunnellF
Det ser ut som Vänderot, Valeriana officinalis
zaaritha
Definitivt medicinalväxten valeriana!
Maggan H
Okej, det låter bra, tack ska ni ha! tummenupp.gif Tänker rädda några av de små plantorna i höst, ifjol hittade jag två fina doftpioner där uppe. wub.gif
Fågelvägen
Nej, inte trädgårdsperenn! Den växer också vilt, t.ex. på stränder i skärgården. Doftar gott, lite sött och sövande. Sprider sig gärna. Gillas tyvärr av rådjur, som äter det översta av plantan, inkl. blommorna.
Maggan H
CITAT (Fågelvägen @ 19-07-2009, 11:51) *
Nej, inte trädgårdsperenn! Den växer också vilt, t.ex. på stränder i skärgården. Doftar gott, lite sött och sövande. Sprider sig gärna. Gillas tyvärr av rådjur, som äter det översta av plantan, inkl. blommorna.

Okej, konstigt att rådjuren har låtit den stå i fred, det finns gott om rådjur där ute. Men den borde väl kunna växa i trädgården också? Plantan har inte funnits där så länge, för då skulle jag ha sett den innan, fröna har kanske kommit med vinden. Har inte sett den någon annanstans än där denna växer.
Madeleine1
Frösår sig kopiöst, men är lätt att rensa bort. Jag köpte en för att ha i trädgården, men tröttnade ganska fort. Tog bort den för ett par år sedan och det kommer fortfarande frösåddingar.
Maggan H
Aha, det är en sån! biggrin.gif Men det gör inget så länge dom är lätta att dra upp.
Eva 33c
Den är fin valerianan, jag har den i trädgården också. Här i zon 5 frösår den sig inte "kopiöst" i allfall, någon enstaka planta här och var kan dyka upp. Hos oss äts den inte av rådjuren, som ändå äter allt annat i trädgården. Däremot brukar traktens katter gnaga på de ytliga rötterna på våren innan den börjat grönska, och rullar sig på dem. smile.gif Plantan har ju en väldigt speciell doft. Men den är tålig så den tar ingen skada av det heller.
Maggan H
Ojdå, hoppas inte hela kvarterets katter dyker upp! fear.gif Men det får jag ta i så fall, plantan måste räddas! w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon