kopernikus
29-10-2003, 19:00
Har en stoor hibiskus som står i ett rum som i bland blir ner emot 5-10 grader.. Klarar den detta en hel vinter??
Är lite orolig att den ska 'vika hädan'. Har ärvt den efter min farmor, och vill gärna ha den några år till....
Någon med ett bra svar?
Tycker det är lite tyst på 'krukväxt' fronten... Har alla ställt undan dom i vila??
Åsa K, zon 1
30-10-2003, 10:50
Det är tveksamt om den klarar så låg temperatur
Min erfarenhet är:
Vinterförvaring: 12 - 15 plusgrader. Det är tveksamt om den klarar svalare temperatur. Mina dog när jag försökte förvara dem i uterummet en vinter. Och där kan temperaturen gå ner till +5.

Hejsan!
Är det normalt att hibiskusen tappar blad? Min gör det just nu... Måste den vara i söderläge på vintern??
Hmm...13-16 grader tål mina och de tappar inte sina blad. Utan är gröna och fina och en av dem blommade lagom till jul...
Hur ser bladen ut då - de som ramlar av? Är de gröna eller gula? Är de torra i spretsen eller skrumpnar de bara ihop?
Jag har hibiscusar i både N/E och S/W och de är alla fina och gröna. Så Nej man behöver ej ha dem i söderfönster.

Det är gulnande blad som faller av
Tack för svaret om väderstreck.
Så de kan blomma till jul också...? Jag trodde den bara blommade på sommarhalvåret.
Tittiluringen
30-10-2003, 18:00
Hej!
Hibiskusarna hos mig blommar nästan året runt tycker jag.
Kram Tittiluringen
Jennan>> Då står den för kallt! Kolla så att den inte står mot glasrutan. Eller om det kan dra ifrån fönstret...Då tappar den gula blad, annars så kan den tappa blad om den står i för torr luft, men då torkar toppen ist.
Hibiscusen kan blomma när som helst, om man ger den en lite längre torr period!
Hibiskusen står på ett skåp, i ett hörn, men står ändå relativt ljust. Temperaturen är ca. 20grader.
Den tappar inte alla blad, men nåt då & då.
Hur länge ska den vara torr innan den blommar?
En länk om Hibiskus-skötsel bl.a på vintern (även om inte allt är applicerbart med svenska förhållanden).
Hibiskus på vintern
Bläddra gärna vidare från länken ovan, det finns mer intressant att läsa. Kan vara värt att notera också att den gödning de rekommenderar (deras egna HVH Hibiscus Fertilizer) har NPK 18-5-23 vilket ju är rätt nära vad Hasselfors "rosa sand" har. Jag har använt den "rosa sanden" på mina hibiskusar i år och de har blommat som attan och ser väldigt välmående ut (tycker det funkar superbt på det mesta som vill ha mycket gödning).
CITAT
Hibiskusen står på ett skåp, i ett hörn, men står ändå relativt ljust. Temperaturen är ca. 20grader.
Den tappar inte alla blad, men nåt då & då.
Hur länge ska den vara torr innan den blommar?
Jag brukar innan ge den en gödningskick och sedan minimera vattningen och låta den torka upp tills man kan se knoppar på den. Men var noga med att ge den mycket extra fukt annars tappar den knopparna. Daglig dush funkar alltid!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.