Full version: Pollinering av gurka?
Vicktoria
Hej
Jag har odlat gurka i år för första gången och valde en sort som heter chinese slangen från bröderna nelson, en frilandsgurka.
Den blommar jättefint men det blir inga gurkor..vad gör jag för fel?
Har dem på min inglasade altan och dem står i stoora krukor, får bra med näring tycker jag-använder mej av chrysan och kogödsel och vatten.
Behöver jag pollinera dessa själv och hur gör man isåfall??
Står inget om detta på påsen eller på deras hemsida.

Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Kinesiska slanggurkor brukar inte vara så förädlade som dagens moderna hybrider så JA de brukar behöva pollinering och på en balkong kan man behöva pollinera själv. Honblommorna är de som har en liten gurka bakom blomman, hanblommorna är de som inte har en frukt bakom blomman.

(kan även lägga till att priset på fröpåsen ger en hint om hur förädlad den är, de där gurkorna som sätter frukt utan pollinering har ofta ganska dyra fröer typ 5fröer i påsen á 50-60kr)
Vicktoria
Tack för svaret.
Var ute och tittade på mina plantor nu och jag kan bara se blommor med stänglar bakom sig -alla ser likadana ut..iallafall för mina otränade ögon. Satte ut en planta på trallen nu, tror du att insekter och andra djuer sköter det åt mej där eller är det för sent? Det kommer nya blommor hela tiden.
Priset på påsen var väl 20 kr kan jag tro så det är nog ingen självpollinerande sort precis som du skrev.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju hända att du bara har hanblommor ifall det bara är stänglar bakom blomman ofta brukar det bara vara hanblommor i början och honblommorna kommer efter ett tag och nej det är inte för sent det finns gott om tid för gurkodling fortfarande och när det blomman blir pollinerad växer frukterna ganska snabbt.

Såhär ser en honblomma hos gurka ut

Vicktoria
Du e ju toppen!! Supertack!
Nej några sådana har jag inte..får väl bara vänta och se då, annars får jag väl läsa på lite bättre tills nästa år och köpa en påse gurkfrön av självpollinerande sort. =)

Tusen tack för dina svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon