Full version: NOOOOOO!
Fny
Alla mina fina rosor har fått ohyra! fear.gif Två sorter dessutom, dels små gröna saker som jag antar är bladlöss (?) och sen en sorts små vita djur... framför allt de små vita verkar vara jäkligt tuffa, försökte borsta bort dem men de bara höll sig fast... -fear-.gif alla fina små knoppar är helt översållade! Vad göra???? det här är första året jag har rosor och har verklingen ingen aning.... help.gif
CillaM
Leta efter nyckelpigor och tvestjärtar! De älskar den här "maten".
anne-li i olofstorp
kläm försiktigt ihjäl så många du kan, och spruta med slang och kallt vatten....
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror du bara har en ohya. De vita antar jag är bladlössens vita hudömsningar som brukar sitta fast i honungsdagg, det brukar finas många vita hudömsningar där det finns löss. Inget att bry sig om det är naturligt att rosor får löss och de dör inte av lusangrepp, man kan mosa det värsta med fingrarna eller spola bort det värsta med en hård stråle från vattenslangen det räcker.
Fny
fast de vita är helt tydligt mer än bara hudömsningar, de har fyra ben och ett litet huvud! små monster.... imorrn ska vi se om jag kan försöka göra något åt saken... känner mig mordisk... mad.gif
wibemo
Flyger de vita små odjuren?
Kajsa
Kanske Rosenstritar, dom suger ut bladen och det blir fläckar, dom sitter på undersidan av bladen och flyger iväg när man rör rosen, mycket svåra att bli av med.

Stiffe
Äsch! Inget av de små liven ställer till någon nämnvärd skada. De ska väl leva de också. De ingår i näringskedjan precis som allt annat levande. Det är lika bra att du vänjer dig vid det. Rosor är älskade av många... wub.gif ohmy.gif

Vill du ha perfekta rosor så kommer du att arbeta ihjäl dig, till ingen nytta. Det är ett slag du inte kan vinna. Därmed inte sagt att det inte är lönt att göra något. Satsa på punktinsatser vid extremsituationer, minimera skadeverkningarna och förebygg. Tänk långsiktigt. Mycket löss i år thumbdown.gif bör ge fler lus-predatorer nästa år tummenupp.gif . Naturen, i form av t ex nyckelpigor och vissa småfåglar, är mycket effektivare än vi. Dessutom besparar du dig mycket tid och arbete, och så är det ju trevligt med djur i trädgården yes.gif . Fåglarna hjälper också till med att begränsa insekterna i största allmännhet, såsom t ex knott, mygg och flugor. smile.gif

/S
Fny
ohyran gör alltså inte så hemskt mycket skada? Kommer knopparna slå ut ändå, trots att dom nu är översållade av små monster?

Tittade lite närmare på de små vita krypen och kanske de är hudavlagringar ändå... om dessa inkluderar var som ser ut som ben... de verkar nämligen inte röra på sig alls, inte ens när jag petar på dem. Mycket förvirrande.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå nog ser hudömsningarna ut som om de har ben.

Har ingen jättebra närbild på hudömsningar eftersom jag nog aldrig zoomat in dem utan koncentrerat mig på bladlössen, men på dessa bilder kan man ju se de vita hudömsningarna.

Fny
ja de vita sakerna på den övre bilden är samma som jag har... vad bra, då var det mysteriet löst. =)
Bassam
Hej , Du kan blanda star peppar med vatten o spreja på de några gångar , men du ska spreja hela bladen övan o under bladen. H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon