Full version: bläää
Fny
känns om om jag har svalt en kaktus thumbdown.gif
Huggorm
Svininfluensan fear.gif
Fny
jasså är det det som går hos oss kanske? jag är person nr tre på jobbet som insjuknat i mystiska halsproblem... blink.gif
anne-li i olofstorp
Gurgla dig med koksaltlösning, det hjälper och känns bättre sen
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 18-07-2009, 21:38) *
Svininfluensan fear.gif

-fear-.gif
mojan
Finns många virus som ger ont i halsen och smitta kan de också. Honungsvatten tycker jag lindrar.
Det finns sen ny tablett på Apoteket (dyr) som ska hjälpa mot halsont. Har inte prövat men har man mycket ont kan det kanske vara något?
Chamomille
Jo, babletterna är jättebra tycker jag. Strepsil heter dom väl? Tar bort bakterier och lindrar det onda tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 18-07-2009, 22:22) *
Jo, babletterna är jättebra tycker jag. Strepsil heter dom väl? Tar bort bakterier och lindrar det onda tummenupp.gif

Dom skall bojkottas på grund av tråkig TV-reklam thumbdown.gif
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 18-07-2009, 22:26) *
Dom skall bojkottas på grund av tråkig TV-reklam thumbdown.gif

Brukar gå och koka te eller pinka under reklamen så jag vet inte. Bra är de i alla fall.
skogstroll
de provade jag för en vecka sen, det enda som hände var att tungan domnade!
Fny
låter obehagligt =( jag tror jag kör på hongungsvatten... för seg för att släpa mig ner till apoteket...
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 18-07-2009, 22:42) *
Brukar gå och koka te eller pinka under reklamen....

CITAT (skogstroll @ 19-07-2009, 08:34) *

blink.gif rotfl.gif

trostar.gif till Fny. Andra dagen brukar vara värst, så om det började igår kan du trösta dig med att du kommer att må bättre i morgon. Där har du förklaringen till att du var så trött häromdagen, det var säkert som kroppen kämpade emot förkylningen.
skogstroll
Té tycker jag ändå är det bästa för stunden. Fast det blir ju ett fasligt springande på toaletten...
Farbror Blå
Nåt som är både gott och nyttigt, tycker jag , är att ta varmvatten, en rejäl klick honung, sen också pressad citron i. Det gör under om man är hes och skrovlig. Jag kan bokstavligen känna hur rösten bir bättre på nolltid=) Tidigare åt jag c-vitaminer, såna där sura tabletter man skulle suga på/tugga.
Det är också kanon mot halsont och irritation=)
skogstroll
ok lät gott det där med citron... C-vitamin tror jag på, jag kör i mig 1g C-vitamin i timmen när jag är förkyld smile.gif Det var en sån där hälsoguru som lärde mig det.
Myosotis
Honung är ju bra men man ska inte hetta upp den för mycket.
GunnellF
På senare år har jag sluppit förkylningar - tidigare var det flera gånger om året... men sen jag började använda Berocca (efter tips) har jag inte varit förkyld. Det är snart två år sen sist och då hade jag en envis förkylning som varken bröt ut eller gick över... och fick tips då om Berocca.

Så jag tipsar vidare!!
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 19-07-2009, 08:34) *

Du ska svälja också så domnar halsen giggle.gif
Farbror Blå
CITAT (Myosotis @ 19-07-2009, 10:02) *
Honung är ju bra men man ska inte hetta upp den för mycket.

Ej heller färsk citron, så man får ta lagomt varmt vatten.
Det är också så att om man är krasslig och dricker varmt ( läs hett), så ägnar kroppen energin till att kyla ner drinken istället för att tillgodogöra sej vätskan..
Fny
CITAT
Andra dagen brukar vara värst, så om det började igår kan du trösta dig med att du kommer att må bättre i morgon. Där har du förklaringen till att du var så trött häromdagen, det var säkert som kroppen kämpade emot förkylningen.

Ja jag tror det var så... har haft det lite på känn hela veckan tror jag...

tack allihopa för alla tips och allt stöd! kram2.gif
Amaryllis
Jag rekommenderar också C-vitaminer. Brukar ta C-vitamin som brustabletter som löses i vatten 2 ggr/dag när jag är förkyld. C-vitaminer skyddar inte mot förkylningar, men det förkortar sjukdomstiden och ger mildare symtomer. Krya smile.gif
mojan
CITAT (Chamomille @ 18-07-2009, 22:22) *
Jo, babletterna är jättebra tycker jag. Strepsil heter dom väl? Tar bort bakterier och lindrar det onda

Nej, nej, inte gamla Strepsils. Kan inte komma på namnet på den nya nu tyvärr. Apoteket vet förstås. Eller någon annan odlait.
MariaS
CITAT (mojan @ 20-07-2009, 21:06) *
Nej, nej, inte gamla Strepsils. Kan inte komma på namnet på den nya nu tyvärr. Apoteket vet förstås. Eller någon annan odlait.

Menar du Zyx?
mojan
CITAT (MariaS @ 20-07-2009, 21:07) *
Menar du Zyx?

Ja, så heter den!
Har inte provat själv, bara hört talas om den.
Chamomille
Så kanske den heter... Bra var den hur som smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon