Tulipanaros
18-07-2009, 21:00
Bland alla framstående entomologer här måste jag fråga en sak jag har undrat i ett par år: En gång när jag körde bil stack/bet en insekt mig -- men vad var det? Det gjorde så djävulusiskt ont så jag trodde att jag skulle köra av vägen (lyckligtvis kunde jag bromsa in vid vägkanten och flytta från förarplatsen). Definitivt ondare än getingstick, och efteråt svullnade armen upp rejält. Jag såg bara insekten i ögonvrån, men vill minnas att den vid en flyktig blick kanske såg ut som en liten svart stekel. Surrade inte, lät inte ett dugg så vitt jag minns. Vad finns det som gör så ont men inte låter?
Platinum
18-07-2009, 21:05
CITAT (Tulipanaros @ 18-07-2009, 22:00)

Bland alla framstående entomologer här måste jag fråga en sak jag har undrat i ett par år: En gång när jag körde bil stack/bet en insekt mig -- men vad var det? Det gjorde så djävulusiskt ont så jag trodde att jag skulle köra av vägen (lyckligtvis kunde jag bromsa in vid vägkanten och flytta från förarplatsen). Definitivt ondare än getingstick, och efteråt svullnade armen upp rejält. Jag såg bara insekten i ögonvrån, men vill minnas att den vid en flyktig blick kanske såg ut som en liten svart stekel. Surrade inte, lät inte ett dugg så vitt jag minns. Vad finns det som gör så ont men inte låter?
Bromsar är ganska ljudlösa, vanliga broms bits elakt och sen finns ju hästbroms som sägs bita ännu jävligare.
Tulipanaros
18-07-2009, 21:09
Jag kom att tänka på frågan när jag läste den andra tråden om bromsar, hästbromsar, blinningar etc., men jag tror verkligen inte att det var en broms. Tunnare, mindre, mer stekellik -- och gjorde hundra gånger mer ont.
zaaritha
18-07-2009, 23:05
Jag har också blivit biten av en stekelliknande insekt!
EJ blinning eller broms!
Inte älgfluga, heller!
Men--fy fasen va´ont det gjorde!
Harfått ett rejält nyp av tvestjärt--också!
Råkade klämma den i sängen---usch vad ont det gjorde!
Armen svullnade upp!
Detta är drygt en vecka se´n o märket ärkvar fortfarande....
Myggor, flugor och bromsar som suger blod av däggdjur, har vanligtvis utvecklat mundelar så att de skall kunna suga blod utan att upptäckas. Däremot kan rovinsekter som av misstag biter människor tillfälligt orsaka mycket mera smärta, eftersom deras mundelar inte är anpassade efter vår hud.
Myosotis
19-07-2009, 08:31
Fick också någon okänd insekt under tröjan en gång för många år sedan, den kände sig väl klämd och bet/stack mig i ryggen i självförsvar. Det gjorde jätteont! Vet inte vad det var men minns den som liten, smal och svart, kanske typ stekel eller så.
Tulipanaros
19-07-2009, 09:48
Just så, liten, smäcker, svart, blank. Någon rovstekel eller gaddstekel låter väl rimligt då, helt enkelt -- jag visste inte att de gav sig på människor. Klart trafikfarligt i alla fall!
Chamomille
19-07-2009, 09:48
Usch, tvestjärtar är inte roliga. Det kröp plötsligt ut en ur örat på mig. Jag har inte märkt några fler så den la nog inga ägg i hjärnan
Gossen Ruda
19-07-2009, 21:05
Svårt att säga vad det kan ha varit. Den enda som stuckit mig förutom getingar är en vägstekel. Den stack mig i ett finger genom håven när jag fångat den. Gjorde riktigt ordentligt ont, riktigt sved men det blev inget svullnad. Kunde inte ens hitta var sticket tagit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.