Ilmarudin
På våran framsida har vi idag en ligusterhäck som mådde mycket dåligt när vi flyttade in i huset. Halva häcken har jag kapat ned till 20 cm, men jag tvivlar på att slutresultatet blir det önskade då plantorna inte står i en rak linje och då det är glest mellan dem.
Vi tänkte därför istället sätta en helt ny häck. Tiden till vi får en ny häck i rätt höjd borde väl bli ungefär samma i vilket fall tänker jag då nya plantor kapas till 20 cm och då man i båda fallen endast skall släppa upp den 20 cm per år (Liguster). Vi har dock funderat på avenbok för att få höjden lite snabbare. Det finns en snygg liguster och en snygg avenbok i granskapet och utseendemässigt spelar det inte någon större roll för oss.

Till frågan: Under häcken löper dagvattenledning och andra vattenledningar. Är avenbok värre att plantera ur denna aspekt pga djupare rötter?
Ilmarudin
Är det ingen som har något att tillägga? confused.gif

Avenbok verkar ha ett rätt djupt rotsystem vad jag förstår. Kan det skada rören som går under? Har liguster ytligare rotsystem? Idag står det liguster och det har ju rören klarat.

Någon som vet????
KURT
Jag tror inte att det går fortare att plantera en ny avenbokshäck. Det är mycket jobb att gräva upp en etablerad häck, och att plantera en ny. Och ligusterhäcken har redan ett etablerat rotsystem, vilket gör att den bör växa upp ganska fort.
Ilmarudin
Häcken kommer vi gräva upp. Den är i för dåligt skick.
Nu står valet mellan avenbok eller liguster. Har avenbok ett aggresivt rotsystem som kan vara negativt för dagvattenledningen under?
En nyplanterad avenbok når snabbare fullhöjd en en nyplanterad liguster? Är det inte så?
Thé
Jag kan inte svara på dina frågor, men en sak jag har tänkt på med liguster är att den växer så att det knakar, måste klippas ofta och ger massor av klipp som måste köras bort eftersom en vanlig trädgårdskompost är alldeles för liten. Rätt mycket jobb, alltså.

Jag vet inte hur det är med avenbok, men om den är lite mer beskedlig i tillväxten hade jag absolut valt den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon