tommmyboy
Hej. Jag bor delvis i Thailand, Jag ska odla vanlig röd melon från kärnor..

Det finns mindre helt svarta kärnor och i vissa meloner hittar jag lite större som är svart/brun aktiga.

Är det 2 olika sorter ? Går det odla både svarta och /svart/bruna frön?

tommy

GunnellF
Antagligen är det graden av mognad på fröna - de svarta är helt mogna, men testa båda varianterna så ser du ju. Torka fröna några dagar först innan du sätter dem.
tommmyboy

thanks.gif Hej!
Okey, Men de bruna är lite större och kraftigare, Men båda ser mogna ut. Om de inte är mogna så brukar det vara lite mjukt om man trycker på dem.

Men hur länge kan man spara frön? Kan man ha dom i burk med lock på i 6 månader?

(Jag har ett större fält i Thailand där jag ska plantera alla hundra tal paprika frön, meloner, tomat plantor, mm ) laugh.gif

CITAT (GunnellF @ 19-07-2009, 09:53) *
Antagligen är det graden av mognad på fröna - de svarta är helt mogna, men testa båda varianterna så ser du ju. Torka fröna några dagar först innan du sätter dem.

Åsa, mälardalen zon 2
Och bra att veta är ju att tar man fröer från en frukt man köpt är det inte säkert att fröavkomman ger frukter som är lika den man tog fröerna ifrån. För att få sortäkta fröer får man bara odla en sorts melon och det ska vara så långt bort till andra meloner att ingen insekt ska kunna komma med pollen från en annan melonsort + sorten man odlar får inte vara en F1-hybrid.
tommmyboy
Hej Åsa!

Jag är inte så insatt på sånt här, men vad betyder "F1- hybrid ?

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-07-2009, 11:20) *
Och bra att veta är ju att tar man fröer från en frukt man köpt är det inte säkert att fröavkomman ger frukter som är lika den man tog fröerna ifrån. För att få sortäkta fröer får man bara odla en sorts melon och det ska vara så långt bort till andra meloner att ingen insekt ska kunna komma med pollen från en annan melonsort + sorten man odlar får inte vara en F1-hybrid.

GunnellF
CITAT (tommmyboy @ 19-07-2009, 11:18) *
thanks.gif Hej!
Okey, Men de bruna är lite större och kraftigare, Men båda ser mogna ut. Om de inte är mogna så brukar det vara lite mjukt om man trycker på dem.

Men hur länge kan man spara frön? Kan man ha dom i burk med lock på i 6 månader?

(Jag har ett större fält i Thailand där jag ska plantera alla hundra tal paprika frön, meloner, tomat plantor, mm ) laugh.gif

Du kan spara dina överblivna frön i frysen, i påse då alltså, så kan de behålla sin grobarhet länge.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (tommmyboy @ 19-07-2009, 11:22) *
Hej Åsa!

Jag är inte så insatt på sånt här, men vad betyder "F1- hybrid ?

En F1-hybrid betyder att en förädlare har tagit två sorters meloner (ofta är sorterna mindre bra) och har sedan korsat dem, deras avkomma är första generation (=F1), dessa får ofta det bästa från varje förälder och en F1 hybrid kan visa resistens mot sjukdomar, enhetlig mognad etc. Tar man frön från en sån F1 hybrid så sker det en ny blandning av gener i arvsmassan och det kan dyka upp mindre önskvärda gener från någon av dessa 2 mindre bra sorter man använde i förädlingsarbetet. F1 hybrider är bra för förädlarna för det är ju bara de som vet vilka mamma och pappa är till F1 hybriden, så vill kunderna ha just den F1 hybriden så måste de köpa fröpåsar.

Köper man fröpåsar så står det F1 sist i sortnamnet ifall det är en sån hybrid. Många yrkesodlare använder F1 hybrider pga deras enhetliga mognad, sjukdomsresistens etc.

Kan även lägga till att frysförvaring av melonfrö inte rekommenderas. Torka fröerna väl i flera veckor är det för mycket fukt inne i fröerna möglar, och lägg dem i papperspåse och sedan i burk och in i kylskåpet istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon