Klura
Rubriken talar om vad jag ska ägna min semester åt, som börjar om en vecka.

Det stora problemet är att det är jag och min syster som ska göra det här åt vår mamma som flyttat in på äldreboende. Mamma har fått de saker som hon vill ha. Sen har vi och våra barn önskemål om att behålla vissa saker och (peppar peppar) än så länge så har vi helt olika önskemål, och det är ju bra.
Men... problemet är att syrran helst vill köra dit en container och bara hiva i allt och köra till tippen.
Det ska gå snabbt och smidigt enligt henne.
Jag däremot har så svårt att kasta saker och gillar ju loppisar och Tradera mm..
Hellre sälja sakerna till någon som har användning för det än att kasta.
Vill ta dit en värderingsman som kan gå igenom vissa saker som vi inte har en aning om vad det kan vara värt. Antagligen kommer också en del gå på auktion.

Har en idé om att ställa upp kartonger märkta Loppis, Tradera, kasta osv..
Det som ska kastas sorteras ut direkt så det bara är att åka till rätt ställe med det.

Kläderna är vi överens om att de ska till Röda Korset, stadsmissionen, läkarmissionen el liknande
Men så är det vissa saker jag funderar på.
Böcker - packar man det och säljer till ett antikvariat? Eller skänker till Röda korset?
Vad gör man med alla fotoalbum? Det är en del riktigt gamla.
Syrran vill ju som sagt var kasta och jag har inte möjlighet att spara alla.

Någon som har ett bra tips/erfarenhet från auktionsverk i stockholm?
Fionns ju också sådana som köper upp hela hem, men hur vet man att de inte ger ett skambud?
Någon med erfarenhet av sån försäljning?

Många frågetecken är det och det blir säkert fler.
Viktigt är att allt går så smidigt som möjligt då syrran är på gränsen till att bryta ihop för att vi har så olika åsikter. Troligtvis blir det här dödsstöten för oss och vi kommer inte umgås mer efter det här.
Sorgligt men sant.
Nauti
Lägg ut en annons om att du kan ge bort de saker som du kan tänka dig att ge bort mot att de hämtar grejorna själva så slipper ni massor av jobb i alla fall.
Klura
Bra idé. Spar massor av tid.
anne-li i olofstorp
Om det står emellan att låta någon köpa hela hemmet (till ev skambud) eller slänga alltihop, så spelar det väl ingen roll vad budet blir, det blir billigare och enklare för er alla om någon köper rubbet, hämtar och kör iväg.....
Chamomille
Brukar inte Myrorna hämta saker g.gif
Myosotis
Vad sorgligt att det ska bli så här! Jag har full förståelse för dig, brukar också spara. När jag var tonåring fick jag för mig att sälja en del saker (vi hade loppis med fotbollslaget) som jag sen har ångrat något så fruktansvärt. Man kan inte alltid bedöma NU vad som känns viktigt om några år. För guds skull, inte slänga fotoalbumen!!!!! -fear-.gif Det skulle nästan vara kriminellt. Skriv vem det är på bilderna om ni vet det (efternamn också) om det inte har gjorts, kanske också årtal och annan information. Be er mamma berätta om hon är klar i huvudet. Det är ovärderligt för kommande generationer!! Min morbrors fru slängde en massa gamla familjekort, gissa om min kusin är ledsen. Har du eller din syster barn? Även om de inte är intresserade så kan de bli det sen. Har man väl slängt något är det för sent för alltid. -cry-.gif

Böcker kan nog tyvärr vara svåra att bli av med, fråga på biblioteket om de tar emot. Håller med att det är så synd att slänga! Det finns säkert folk som vill ha som inte har råd att köpa nytt. det gäller bara att hitta dem.

Folk som gillar att slänga ser ofta ner på folk som sparar har jag märkt, men stå på dig! Det är två olika åsikter, den ena är inte mer värd eller rättare än den andra! smiley_small_hug.gif
Ophelia
Jag skulle personligen absolut inte slänga eller ge bort/sälja gamla fotoalbum som innehåller släktfoton.

Tycker det låter ganska bra att ta dit en värderingsman, vet ju aldrig vad det är för skatter som kanske hivas iväg. Kansske skulle det vara bra om du tog över detta om din syster nu håller på att braka samman. Då slipper hon ju arbetet för det måste ju kvitta om ni säljer (hon kanske får en slant) eller om ni slänger allt (ingen får något). Du kan ju säkert bidraga med möjligheten till att sälja på Loppis då du tycker det är roligt.

Väldigt smart det där med att fördela allt i kartonger. Börja med att skänk bort allt i tyg (kläder) då ni tycks vara överens om det. Det blir ju lite mindre att titta på. Gällande böcker så skulle jag ringa till ett antikvariat och höra lite, de kanske vill ha böckerna gratis för att sälja. Personligen tycker jag om att få köpa mig en roman eller så på ett billigt ställe a la Loppis eller Röda Korset. Äldre böcker som kanske har värde bör man låta antikvariatet titta på.

Hoppas det löser sig. Så dumt att kontakten ska brytas över en sådan här händelse. Livet är för kort. Man vet aldrig när man lämnar det och då är det försent och man får leva med allt det man inte tog tillvara på och sa till varandra.
Klura
CITAT (anne-li i olofstorp @ 19-07-2009, 10:42) *
Om det står emellan att låta någon köpa hela hemmet (till ev skambud) eller slänga alltihop, så spelar det väl ingen roll vad budet blir, det blir billigare och enklare för er alla om någon köper rubbet, hämtar och kör iväg.....

Anledningen till att jag funderade var att jag nyss upptäckte att en tavla som hänger där som vi anser vara "skräp" visade sig vara värd typ sisodär en 70000.
Känns inget vidare om nån ger oss en 100-ing slänger ner den i en låda och kör iväg.
Klura
CITAT (Ophelia @ 19-07-2009, 10:45) *
Jag skulle personligen absolut inte slänga eller ge bort/sälja gamla fotoalbum som innehåller släktfoton.

Tycker det låter ganska bra att ta dit en värderingsman, vet ju aldrig vad det är för skatter som kanske hivas iväg. Kansske skulle det vara bra om du tog över detta om din syster nu håller på att braka samman. Då slipper hon ju arbetet för det måste ju kvitta om ni säljer (hon kanske får en slant) eller om ni slänger allt (ingen får något). Du kan ju säkert bidraga med möjligheten till att sälja på Loppis då du tycker det är roligt.

Väldigt smart det där med att fördela allt i kartonger. Börja med att skänk bort allt i tyg (kläder) då ni tycks vara överens om det. Det blir ju lite mindre att titta på. Gällande böcker så skulle jag ringa till ett antikvariat och höra lite, de kanske vill ha böckerna gratis för att sälja. Personligen tycker jag om att få köpa mig en roman eller så på ett billigt ställe a la Loppis eller Röda Korset. Äldre böcker som kanske har värde bör man låta antikvariatet titta på.

Hoppas det löser sig. Så dumt att kontakten ska brytas över en sådan här händelse. Livet är för kort. Man vet aldrig när man lämnar det och då är det försent och man får leva med allt det man inte tog tillvara på och sa till varandra.

Jag har verkligen försökt att säga till syrran att jag kan fixa allt så hon slipper då jag vet hur dåligt hon mår av allt. Men hon tror att jag ska lura henne på massa pengar.
Och det trots att jag sagt att all försäljning kommer att redovisas.
Det har varit spänt mellan oss i stort sett hela vårt liv så ibland känns det nästan som en befrielse om detta blir ett avslut.

Som fler påpekar så är ju fotoalbumen viktiga.
Mamma har Alzheimer och jag tror att vissa av albumen kommer hon ha glädje av i ett senare skede av hennes sjukdom. Även vissa äldre saker.
Jag kommer packa några lådor med äldre ting som jag vet att hon tycker om men inte saknar just nu.
Blir nog till att försöka hyra ett förråd.

CITAT (Chamomille @ 19-07-2009, 10:43) *
Brukar inte Myrorna hämta saker g.gif

Ska kolla upp det och även Röda Korset.
pejori
Spara fotoalbum och ta dit en värderingsman för resten.
Böcker brukar stadsmissionen och myrorna ta emot.

Att spara är helt ok, om man har plats, jag är mera som din syster. giggle.gif
(Jag tänker som så, varför spara saker jag inte har användning för eller som jag inte tycker om.)
GunnellF
Håller med om alla foton: SPARA!!!! tummenupp.gif Foton är oersättliga.
Klura
CITAT (Myosotis @ 19-07-2009, 10:44) *
Böcker kan nog tyvärr vara svåra att bli av med, fråga på biblioteket om de tar emot. Håller med att det är så synd att slänga! Det finns säkert folk som vill ha som inte har råd att köpa nytt. det gäller bara att hitta dem.

Folk som gillar att slänga ser ofta ner på folk som sparar har jag märkt, men stå på dig! Det är två olika åsikter, den ena är inte mer värd eller rättare än den andra! smiley_small_hug.gif

Nu de här tre gångerna vi stått på loppisen har vi nästan bara sålt böcker.
Tyvärr är det pocket som gäller och inte inbundet.

Det sista du nämner är klockrent vad det gäller mig och syrran

CITAT (pejori @ 19-07-2009, 11:04) *
Spara fotoalbum och ta dit en värderingsman för resten.
Böcker brukar stadsmissionen och myrorna ta emot.

Att spara är helt ok, om man har plats, jag är mera som din syster. giggle.gif
(Jag tänker som så, varför spara saker jag inte har användning för eller som jag inte tycker om.)

Hade det varit för några år sedan så hade jag behövt hyra en stor lada, kunde inte kasta något alls.
Nu har jag helt tänkt om och börjat sälja av på tradera och liknande.
Det är ju massor av saker som bara ligger nerpackat och som inte använts på typ 20 år.
Näe skärpning på mig nono.gif
AnneMysan
Det finns säkert en del som kan vara värdefullt, ekoniskt, bland din mammas saker. Och vet man inte, så är det bättre att ta hem en värderare, som får kolla. Möbler, tavlor (konst) keramik, porslin och glas tex finns det många som är intresserade av. Kolla på Tradera tex och sök lite, så kanske du/ni hittar just det ni har och kan se ett ev värde. Men kläder, böcker mm kan man ringa till Frälsningsarmén och be att dom kommer och hämtar. Böcker kanske tom sjukhus eller servicehus är intresserade av. Men fotoalbumen ska ni absolut inte kasta. Det kommer ni att ångra om ni gör, eller iaf barn o barnbarn så småningom.
Att grovsortera är ju det första ni ska göra. Men är ni osäkra om något, så försök kolla upp det.
pejori
CITAT (Klura @ 19-07-2009, 11:10) *
/.../
Det är ju massor av saker som bara ligger nerpackat och som inte använts på typ 20 år.
Näe skärpning på mig nono.gif

Vad ska man ha det till? dunno.gif
Jag frågar mina barn om dom vill ha det, sedan slängs det som ingen vill ha. rolleyes.gif
Visst...det kan vara värdefullt, men det jag inte vet, har jag inte ont av. naughty.gif
Ungarna får bara sorteringsfobi när den dagen kommer, så jag rensar nu istället. giggle.gif
Myosotis
CITAT (pejori @ 19-07-2009, 11:23) *
sorteringsfobi

och jag har "tänk-om-jag-sålde-det-när-jag-var-14-fobi".
Klura
Har kollat runt lite på olika hjälporganisationers hemsidor nu.
Vi har Erikshjälpen i Spånga som ligger nära och bra till.
De har stora lokaler och tar emot allt.
En trevlig blogg har det också Second hand blogg

Vissa Röda Korset såg jag tar inte emot möbler eller damkläder pga av platsbrist.
Wilmer
Har inte mamma plats för fotoalbumen? När mormor levde hade vi alla fotoalbum hos henne, de var guld att sitta och titta i dem emellanåt när man var där och hälsade på. Så mycket berättat och så många minnen! Nu hade hon iofs inte alzheimers, bara allmänt virrig emellanåt. När vi tagit det vi ville i lägenheten kördes resten till lions tror jag det var, resten kastades. Vi var som tur var alla rörande överrens, och jag tog mest av allihopa för jag älskar gammal skit rolleyes.gif

Lycka till, skönt när allt detta är över kompiskram.gif
Klura
Det är tyvärr lite begränsat med plats i de rummet hon bor i.
Men som jag skrev tidigare så ska jag lägga undan en del saker som jag tror hon skulle uppskatta senare.

Jag hoppas verkligen att det här går lika smärtfritt som för er.
Och som du skriver, ska bli skönt när det är över.
Jag ska hålla er uppdaterade hur det fortlöper.
Fera
synd att du och din syrra inte drar jämt. Det är nog inte lätt att få någon att tro på en om misstänksamheten redan grott.

Album måste sparas, på ett eller annat sätt, din mamma kan behöva dem. I ett senare skede, om ingen av er vill eller kan hand om dem, kolla med hembygdsförening, arkivcentrum eller vad det är som finns där du bor.
Kanske det finns någon studiecirkel som skulle vilja arbeta med matrialet.
Här har vi en cirkel som heter "fôr i tia i Fôggelvik", den ligger lite på sidan om hembygdsföreningen.
De ger ut en liten tidskrift en gång om året. Oftast något tema. Lånade kort från privata gamla album, är där en stor tillgång! Studiegruppens medelålder vet jag inte, men visst är den minst 75.
Rosmarin
CITAT (Klura @ 19-07-2009, 10:31) *
Rubriken talar om vad jag ska ägna min semester åt, som börjar om en vecka.

Det stora problemet är att det är jag och min syster som ska göra det här åt vår mamma som flyttat in på äldreboende. Mamma har fått de saker som hon vill ha. Sen har vi och våra barn önskemål om att behålla vissa saker och (peppar peppar) än så länge så har vi helt olika önskemål, och det är ju bra.
Men... problemet är att syrran helst vill köra dit en container och bara hiva i allt och köra till tippen.
Det ska gå snabbt och smidigt enligt henne.
Jag däremot har så svårt att kasta saker och gillar ju loppisar och Tradera mm..
Hellre sälja sakerna till någon som har användning för det än att kasta.
Vill ta dit en värderingsman som kan gå igenom vissa saker som vi inte har en aning om vad det kan vara värt. Antagligen kommer också en del gå på auktion.

Har en idé om att ställa upp kartonger märkta Loppis, Tradera, kasta osv..
Det som ska kastas sorteras ut direkt så det bara är att åka till rätt ställe med det.

Tycker jag låter som en utmärkt idé!!!

Kläderna är vi överens om att de ska till Röda Korset, stadsmissionen, läkarmissionen el liknande
Men så är det vissa saker jag funderar på.
Böcker - packar man det och säljer till ett antikvariat? Eller skänker till Röda korset?
Vad gör man med alla fotoalbum? Det är en del riktigt gamla.
Syrran vill ju som sagt var kasta och jag har inte möjlighet att spara alla.
Böcker: ring till antikvariar i närheten och fråga om de är intresserade av att komma och titta, köpa eller (ta) med sig det de vill ha på plats. Resten, fråga på biblioteket om de vill ha böckerna, annars Myrorna, Emmaus eller någon loppisanordnare. Alla dessa brukar kunna komma och hämta.
Fotoalbumen kan ni bara inte slänga eller ge bort. De är värda så mycket mer än alla pengar i världen för kommande generationer.

Någon som har ett bra tips/erfarenhet från auktionsverk i stockholm?
Fionns ju också sådana som köper upp hela hem, men hur vet man att de inte ger ett skambud?
Någon med erfarenhet av sån försäljning?

Många frågetecken är det och det blir säkert fler.
Viktigt är att allt går så smidigt som möjligt då syrran är på gränsen till att bryta ihop för att vi har så olika åsikter. Troligtvis blir det här dödsstöten för oss och vi kommer inte umgås mer efter det här.
Sorgligt men sant.

Ja visst är det svårt att veta vad som är det bästa att göra med alla dessa saker. Särskilt som ni inte är överens. Stackars du! trostar.gif Förr hade jag också tendensen att spara på allt ... för man vet ju aldrig ... Sedan gick min mormor bort. Hon var en saksamlare som hette duga. Mamma till största delen, och jag till stor del samt i viss mån mina syskon sorterade allt detta och det tog månader. -fear-.gif

Jag har under åren 2000 till 2005 flyttat nitton gånger sweatingbullets.gif . Jag har blivit väldigt rädd för att samla på mig saker med tiden. Jag slänger inte mycket, men jag samlar inte längre på mig så mycket nytt. Materiella ting har inte så stort värde för mig längre känns det som.

Jag hoppas verkligen att ni lyckas komma någorlunda hela ur det här.
Försök att hitta smidiga lösningar. Som t.ex att folk kommer och hämtar allt på plats. Först det som kan säljas, sedan alla andra. Under en och samma helg t.ex. Då går det lättare än om en ska komma tisdag kl. tre, en annan torsdag kl. fem och ytterligare några på olika tider som ni då måste hålla reda på och se till att ni kan vara där. Tänk på att den tid du sparar på det här sättet kan du istället åka och hälsa på din mamma t.ex.
Gör en grovsortering först och ring sedan runt, sätt eventuellt en annons i tidningen, i mataffären mm.

En värderingsman kan väl vara en god idé om du tror att det finns värdefullt lösöre i boet.

Lycka till!!! smiley_small_hug.gif
Klura
Fera, tack för tipset ang fotona.
Jag vet att några album där kan vara värt att lämna vidare.
Min morfar fotade mycket i Nynäshamn och jag vet att det redan skänkts massor av hans bilder, plåtar och negativ till någon form av arkiv. Ska kolla upp det.

Måste också tacka er alla för alla tips och allt rart ni skriver, det är mycket värt blomma.gif

Wilmer
Det kanske Fera skrev, men man kan ju alltid plocka ur fotona, skriva bakpå och förvara dem mer plats-ekonomiskt så. Även om det är roligast att ha dem kvar i albumen kanske.
Huggorm
Syrran har väll troligtvis inte tid till den massiva tidsinsats som krävs för att sortera och försöka sälja allting. Samtidigt får hon dåligt samvete om hon låter dig göra hela jobbet. När jag och mina syskon skulle städa ur morsans lägenhet ville jag att vi skulle göra en gemensam insats så tidigt som möjligt, men alla hade diverse förhinder så vi väntade nästan tills uppsägningstiden för lägenheten var slut. Jag blir nervös av att gå och vänta med ett såpass stort jobb hängande över mig, jag vill göra mig klar så snabbt som möjligt och gå vidare.
Klura
Tid har hon men hon har tyvärr alltid varit sån här.
Känner inget känslomässigt alls för någonting. Hon verkar bara vara lycklig när hon får städa.
Lite OT men när mamma ramlat och låg med bruten höft hemma skulle syrran städa upp och tvätta av mamma först innan hon ringde ambulansen, det tog 45 min innan hon ringde.

Var likadant när vi sålde vårt sommarställe 2001 som funnits i familjen sen 20-talet.
Alla andra saknar och ångrar den försäljningen så fruktansvärt men hon känner absolut ingenting.
Det var bara fantastiskt att få städa ur huset och kasta prylarna.

Berith
Sånt här får jag nästan panik av! Släng inga album!! Har ni ingen annan släkting som dom är guld värda för?
Klura
CITAT (Berith @ 19-07-2009, 13:12) *
Sånt här får jag nästan panik av! Släng inga album!! Har ni ingen annan släkting som dom är guld värda för?

Vi har två fastrar som ska komma på besök en sista gång i lägenheten.
Den ena reser från Florida och kommer i början av augusti.

Berith
CITAT (Klura @ 19-07-2009, 13:43) *
Vi har två fastrar som ska komma på besök en sista gång i lägenheten.
Den ena reser från Florida och kommer i början av augusti.

Nån av dom kanske är intresserad? Beror ju på om albumen är på deras sida av släkten förstås.
skogstroll
precis, spara fotoalbumen!!! resten kanske du kan klara dig utan i långa loppet. Det är ju minnet som är viktigast!
Ciczi
Spara albumen. Från min farmors sida finns väldigt lite sådant bevarat och det är trist. Även om det inte intresserar mig nu så finns väl risken att det blir intressant längre fram.

mvh Ciczi
Klura
Som tur är så var pappa noga med att sätta in kort och skriva om händelserna.
Men sen är det rätt mycket från hans sida där vi inte vet nånting så det får fastrarna hjälpa till med.
Idag har jag bokat tid med mäklaren så han kommer den 10 augusti och ska värdera lägenheten.
Han sålde lägenheten under mammas förra året + några andra på samma gata så han känner väl till husen där.

Wilmer
Min pappa var en slängare av stora mått, från hans sida av familjen har jag inget kvar i princip. Jag har MINNET kvar av fotoalbum.. Kanske därför jag värderar det jag har från mammas sida så mycket högre! Har man råd kan man ju alltid hyra ett förråd tills lite tid har gått så måste man inte fatta ALLA beslut på en gång.
Motti
Jag förstår hur svårt det är !min mor dog för två år sedan och allt hon höll högt var värdelöst tex hennes enorma boksamling visade sig vara helt värdelös,hon hade varit med i Bra Böcker i många år och enligt Bokantikvarien var de värda tre fyra kronor styck confused.gif Vi tog det vi kunde och det som var värde i tex äkta mattor smycken konst ,en del fick mors grannar som var invandrare och de va jätteglada över sängbord skrivbord osv,resten åkte på tippen efter som vi själva va i färd med att flytta till ett mindre hus så fick vi själva slänga massor.Tyvär uppskattas inte samma sakre längre som våra föräldrar eller vi uppskattat och ingen Antikauktionsfirma vill ha grejer om de inte är 1800 tal eller äldre ,jag ringde runt.Sen är det en del bök med att annonsera ut på Blocket osv man måste ha en massa tid att engagera sig ta emot samtal och intresserade,i vårt fall fanns Mors lägenhet tre mil ifrån oss alla,och Röda korset Lions osv stänger ju kl 1800.Spara det som känns riktigt viktigt tex gammla foton saker som din mor skattade högt släktklenoder osv,annars är jag benägen att hålla med din syster att ´slänga,oftast har man ju själv för mycket grejer.
CillaM
Jag tycker att det mesta ska sparas, packas ner i lådor och sedan lagras på något förråd. Att överhuvudtaget göra sig av med någon persons ägodelar innan han eller hon är borta känns ganska rått. Givetvis så finns det attiraljer som man kan göra sig av med om man själv inte är intresserad av det. Men böcker, fotoalbum och annat som betyder mycket för den som äger dom.... ens egen historia slänger man väl ändå inte???
Klura
Ja känner lite åt samma håll som Wilmer o Cilla.
Är rädd att mamma kanske frågar efter någon pryl som hon saknar och så finns den inte kvar.
Möjligt att det blir nån form av förråd beroende på hur mycket som sparas och så kan man gå igenom det i lugn och ro.
Jag har iofs garage, men det är nästan fullt av motorcyklar och annat och meningen är ju att en bil ska få plats där... suck.
Wilmer
Vi hade kanske tur som fick plats med i allafall lite favoritsaker och album hos mormor medans hon levde! Vet inte hur andra boenden ser ut ritkigt, men detta var ett litet rum med garderober.
Myosotis
Mina föräldrar har ibland ställt ut saker (typ möbler, stora växter) på gatan med en lapp på: Bortskänkes. Det tog inte många minuter förrän någon bar iväg med fyndet, men så bor de i en storstad också. Jag tycker det är så dumt att man inte når dem som säkert skulle vilja ha. Varför kan inte kommunen anordna ett skjul där folk kan ställa allt de vill ge bort och så kan andra komma dit och ta det de vill ha?
Kajsa i Arvika
Stod inför ditt dilemma för 7år sedan när situationen blev ohållbar för min mamma och hon blev tvungen att flytta till ett boende.. Vi försökte göra det så likt hemmiljön som möjligt för att undvika förvirring för henne.. jag jobbar nu själv på ett annat demensboende..

du vet säkert själv vilka saker som betydde mest för henne.. strunta i om det inte är så vansinnigt praktiska.. det är hennes känsla av igenkännade som är viktigt.. Fotoalbum är en självklarhet att spara.. jättebra om det finns namn vid åtminstone en del av bilderna.. det är till stor hjälp för personalen om inte annat, ger en bra källa för samtal med din mamma..
Vi har något som kallas aktiveringslådor.. innehåller gamla saker som man kan samlas till samtal runt omkring.. kanske finns något liknande på hennes boende.. hör med personalen..

Skulle nog rekommendera att ni hellre bor trångt ett tag istället för att göra något förhastat.. Synd att göra sej av med nåt som kan vara av värde.. det är ju trots allt fortfarande din mammas ägodelar..
ängsvädd
CITAT (Klura @ 19-07-2009, 13:06) *
Tid har hon men hon har tyvärr alltid varit sån här.
Känner inget känslomässigt alls för någonting. Hon verkar bara vara lycklig när hon får städa.
Lite OT men när mamma ramlat och låg med bruten höft hemma skulle syrran städa upp och tvätta av mamma först innan hon ringde ambulansen, det tog 45 min innan hon ringde.

Var likadant när vi sålde vårt sommarställe 2001 som funnits i familjen sen 20-talet.
Alla andra saknar och ångrar den försäljningen så fruktansvärt men hon känner absolut ingenting.
Det var bara fantastiskt att få städa ur huset och kasta prylarna.

Din syster verkar lida av mental ohälsa eller någon form av störning. Jag hoppas du orkar stå på dig och rädda betydelsefulla saker för din mamma och dig.

På äldreboenden brukar finnas möjligheter att hyra källarförråd - så var det på min mammas äldreboende. Men jag håller med övriga som skriver att spara fotoalbum, brev, minnessaker.
ninnisky
Ja, för allt i världen spara fotoalbumen. Dem kommer du ha mycket glädje av - om inte annat när du själv blir äldre....

Vi har en diger samling på över 40 st med bilder från före förra sekelskiftet fram till nu. Barnbarnen tar ofta fram dom och tittar i och frågar.
Bland korten fanns många bröllopskort från 1890 till 1940 som jag låtit sätta ihop till ett kollage och ramat in.

Så synd att det inte funkar mellan syskon när det är arvskifte (eller som i ditt fall nu) bara för att man har olika inställning. På min mans sida blev det tyvärr brytning mellan syskonen just vid ett sådant tillfälle - själv är jag enda barnet.

Jag tycker du ska spara det du känner för och sedan kanske gå igenom det en gång till efter ett tag!

Klura
Oj, vad tiden runnit iväg. Idag ska vi börja och det är inte direkt så att jag hoppar och studsar av förtjusning.
Har typ en molande magvärk. Det har jag iofs ofta när jag ska träffa syrran så jag borde vara van.

Mimmi, du har så rätt att hon lider av något.
En sak som hände i lördags fick syrran helt ur spel och hon ringde 3-4 gånger och var mer el mindre hysterisk.
Jag satt med morronfikat vid datorn och kollade upp städfirmor.
Mailade sex stycken om en offert på flyttstädning. Skrev ner länkarna till firmorna och mailade dom till syrran.
Sen ringde jag för att tala om att jag skickat mailet. Märkte direkt på syrran att jag gjort något "fel" och fått henne ur total balans. Efter ett par av dom här hysteriska samtalen förstod jag att felet var att jag inte hade meddelat henne först att jag tänkte ta in offerter. Vi hade ingen kommunikation menade hon.
Och vad fasiken spelar det för roll att jag kollat upp det här?? Det är ju inget bindande och vi måste så småningom göra det och jag hade tid just då. Vad är felet?? Men så var det, jag ska inte ta egna intiativ så är det bara.

Wilmer, Tyvärr har bara mamma en garderob med en hylla, stång och skohylla. Sen är det ett skåp med större lådor där hon har kläder och det är fullt.
Jag har tyckt att vi ska dit en liten Billybokhylla som mamma har, men det var det ju bara jag som tyckte..
Jag får nog ha grejorna hemma i garaget. Det blir lite mer plats där när dottern flyttar ner till malmö i september.

Kajsa, de där aktivitetslådorna har jag läst en del om.
Men jag får känslan av att flera av personalen inte är utbildad på minnessjukdomar.
Personalen är dock trevlig och mamma trivs bra. Hon är den som är friskast och mest pigg.
Många sitter bara och inte gör något alls tycker jag. Nu är jag mest där på helgerna då det säkert är mindre personal. Så det kanske är mer aktivitet i veckorna. Mamma läser mycket och är inte så road av att baka eller knåda lera som jag vet att de gjort nån gång.
Hon har en fantastisk utsikt över Mälaren och hon gillar ju vatten och båtar så det är som en levande tavla.
Sen har de en jättestor balkong där mamma sitter och solar mycket. Vet också att de har nån båt som de har varit ute med.

Klura
Oj jag glömde Ninnisky..
Kul idé med collaget.

Jo jag bryr mig inte nu om syrran kommer sucka o stöna för att jag ska spara grejor.
Jag har sagt till henne att jag kommer ta hem en del för att senare gå igenom.
Just pga att jag inte vill göra något förhastat.
Vet hur det var när vi städade ur mormors hus 1986.
Det var flera saker där som det gick lite för fort att kasta i containern som vi har lite ågren för idag.
Men jag har också hittat saker både här och nu hemma hos mamma som stått helt orörda och t o m ouppackat sen dess. whist.gif

Jag har flera gånger erbjudit mig att tömma den här lägenheten själv eftersom jag visste att det skulle bli så här. men syrran anklagar mig för att försöka lura henne på pengar. Och det är för att jag och mamma för några år sedan kollade upp en tavla de har som visst är värd en del.
Wilmer
Lycka till i dag!! Ta ett djupt andetag.. Snart är det över, tänk på hur fort tiden går.. Synd att din mamma har så lite plats hos sig, men inget att göra åt. Plats och personalbrist är fasansfullt tycker jag, människor som har arbetat och slitit ett helt liv, mummel.. men det är en annan diskussion. Stå på dig, hoppas det går oväntat bra tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Klura @ 27-07-2009, 09:07) *
...syrran anklagar mig för att försöka lura henne på pengar...

no.gif Så tråkigt. Jag håller också tummarna för att det går bra.
ninnisky
Håller också tummarna för dig att allt går bra. Tror du kan behöva en styrkekram smiley_small_hug.gif
Klura
Tack ni är så rara. Kram tillbaka smiley_small_hug.gif

Det gick väldigt bra trots att syrran bara sovit en timme.
Vi pratade lugnt och sansat igenom hur vi på bästa sätt skulle ro ihop det här. Det praktiska.
Kollade igenom skåp mm, framförde ev önskemål på en del saker.
Som tur är vi väldigt olika även där.
Det var bara en glasservis som både jag och systerdottern vill ha.
Dum som jag var sa jag att vi kunde splitta den för jag ville inte ha tjafs, men det ångrar jag nu och kommer nämna idag. Kommer ha ågren hela livet sen annars tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon