|
Är sugen på en maackia amurensis men har läst i forum att den har en förmåga att självdö plötsligt efter ca 10 år. Så jag undrar hur era erfarenheter är, är det verkligen vanligt? Den verkar ju så härdig i övrigt.
och hur snabbt/sakta växer den? Läste någonstans att man skulle köpa ett litet exemplar p g a dess svårigheter att etablera sig?
Alltså, jag vet inte hur gammalt det blir men mer än 10 år blir det.
Mitt växer väl inte så fort men då står det i norrläge och säkert är det zon V.
Jag har haft trädet i 5 år. I början stod det i söderläge och trivdes men sen flyttade jag det till norrsidan om huset och det trivs lika bra där. Inga etableringsproblem alls. Mitt var inte speciellt litet vid planteringen.
Det här trädet har många kvaliteer. 1. Vackert växtsätt där grenarna delar sig y-formigt 2. Vackert bladutspring, till en början grått som sen går över i grönt 3. Vackra små vita blommor 4. Vackra höstfärger 5. Härdigt
Har inte kameran här nu men ska se om jag kan återkoma med en bild av mitt.
Tack!! Det vore jätteroligt att se!
Var på handelsträdgårn och de hade bara en liten kvist till maackia på en meter, känns mycket roligare och värt pengarna att börja med ett något större exemplar så det blir ett träd nån gång... däremot hade de ett större exemplar av Gulved som också är fint, men mindre härdigt (zon 1-3).
lenaandersson
19-07-2009, 10:45
Vad glad jag blir flera Maackia älskare, jag har haft mitt i drygt 5 år, zon 4(3) utan för Uppsala. Det har haft mkt svårt att etablera sig, Jag pratade med någon som sa att den ville ha lite surare jord. så i våras provade jag att ge den roddis gödning. att dom kan själv dö har jag aldrig hört. men det är inte så många som kan så mkt om dom när man frågar. Jag har akcepterat att mitt är litet så allt det växer blir jag glad för, man kan ju ha ett litet träd också. Jag har sätt ett gammalt som blommade i botan i gtb det var häftigt. Dom ända som säljer dom som jag har hittat runt sthlms-uppsala trakten är Zeta i sthlm. och dom är oftast mkt små plantor. Lycka till det är ett fint träd, särskilt när det är på väg att få sina blad så har dom så fina bulliga små knoppar i den underbaraste färg.
Mm, det var zetas jag var på... de hade alltså en liten kvistliknande stackars maackia. Men de kanske tar in fler exemplar. Jag skulle vilja att den blir 4-5 meter... :-)
Hej igen. Mitt står inte i surjord, men däremot är det väldränerat. Att jag kom över det var en felbeställning faktiskt: Jag var in till min plantskola i Gävle och beställde ett sibiriskt korkträd, phellodendron amurense men fick en Maackia amurensis istället. Det var väl felmärkt pga likheten i namn. Men det gjorde mig inget, jag fick dessutom ett nektarinträd som kompensation.
åh, dessa val! Phellodendron amurense är ju också jättefint, flera exemplar finns vid parkeringen utanför bergianska i stockholm. ...Maackia, Gulved, Tulpanträd, Japansk skenkamelia, Sibiriskt korkträd, Kentuckykaffe.... alla är hur fina som helst. Om man bara hade plats för fler...
Vi har samma smak hör jag. Skenkamelia och korkträd har jag, men inte kentuckykaffe eller tulpanträd... ännu. Fast skenkamelian tar ju inte så stor plats. Nå, här är bilden i alla fall. Maackia
Jättefin! Jo jag är väldigt förtjust i träden med lite "exotisk" prägel som stora blad... eller fin bark. Skulle jättegärna plantera en kaukasisk vingnöt, robinia eller manchurisk valnöt men de blir alldeles för stora.
Hur är det med skenkamelian och korkträdet, växer de också långsamt?
Huggorm
19-07-2009, 20:47
Korkträdet skall växa medelfort. Min har inte växt mer än en centimeter sedan jag planterade den förra våren, men dom skall visst sätta fart när dom etablerat sig lite Jag har både kaukasisk vingnöt, robinia och manchurisk valnöt på mitt lantställe.  Vingnöten och robinian är dock små ännu, uppdragna från frö
Härligt! Jag får hålla mig till de småväxta... är väldigt förtjust i min korstörne "sunburst", kan jag varmt rekommendera till alla i zon 1-3.
Har inte haft min skenkamelia så länge, men än så länge är den långsam, men att den skulle bli en snabbväxare tror jag inte på; de blir ju inte så stora. Något annat som inte blir så stort är pimpernöten som är flerstammig och kanske mer en högrest buske. Mycket vacker. Det kanske kan vara något, Karsan? Och, Huggorm, du skulle väl prova en junimagnolia.
Huggorm
19-07-2009, 21:28
Jag skall testa flera sorters magnolia, men det får nog bli nästa säsong. Fast egentligen skall man väll göra det så snabbt som möjligt, eftersom det tar ganska lång tid innan dom blommar
Jag planterade en Maackia amurensis i början av augusti -04, så här såg den ut sommaren -05:  Den där pinnen vissnade ner mitt i sommaren -07, förmodligen på grund av den extremt torra sommaren året innan. Som tur var så hade den hunnit skjuta några rotskott så jag gallrade bort ungefär hälften av dem och sparade 5 stycken. Så nu har min från start enstammiga Maackia blivit en flerstammig dito. Den är idag drygt 2 meter hög och ungefär lika vid. Jag räknar med att den sakta men säkert ska bli bortåt 5-6 meter hög - för sakta det går det, men - vem har bråttom!? Maackia har många kvaliteter som t.ex. ett väldigt speciellt bladutspring och fina gulvita blommor på sommaren. Den är härdig ända uppe i zon 6, jag förstår inte varför inte fler har upptäckt detta vackra lilla träd. Nytagen bild: [attachment=38690:maackia.jpg]
Betty: vilken tur att du hade rotskott kvar, två meter är inte så dåligt på ett par år! Trädet är jättevackert.
Jegi: ja pimpernöten var riktigt fin, svårt att hitta bilder som inte bara visar närbilder men den verkar rätt buskig, är ute efter något med en eller få stammar. Det finns så otroligt mycket, hade aldrig hört talas om pimpernöt innan. Skulle kunna tänka mig den som buske nånstans. tack för tipset!
lenaandersson
20-07-2009, 11:10
CITAT (Betty @ 19-07-2009, 23:11)  Jag planterade en Maackia amurensis i början av augusti -04, så här såg den ut sommaren -05:  Den där pinnen vissnade ner mitt i sommaren -07, förmodligen på grund av den extremt torra sommaren året innan. Som tur var så hade den hunnit skjuta några rotskott så jag gallrade bort ungefär hälften av dem och sparade 5 stycken. Så nu har min från start enstammiga Maackia blivit en flerstammig dito. Den är idag drygt 2 meter hög och ungefär lika vid. Jag räknar med att den sakta men säkert ska bli bortåt 5-6 meter hög - för sakta det går det, men - vem har bråttom!? Maackia har många kvaliteter som t.ex. ett väldigt speciellt bladutspring och fina gulvita blommor på sommaren. Den är härdig ända uppe i zon 6, jag förstår inte varför inte fler har upptäckt detta vackra lilla träd. Nytagen bild: [attachment=38690:maackia.jpg] Vad har du för jord där du bor, min har inte växt knappt något på 5 år.
lenaandersson
20-07-2009, 13:29
Jag var alldeles nyss ut i trädgården, tittade till maackian och till min förvåning upptäckte jag att den hade knoppar  det är första gången på 5 år.
CITAT (lenaandersson @ 20-07-2009, 12:10)  Vad har du för jord där du bor, min har inte växt knappt något på 5 år. Vanlig hederlig ca 50 cm djup, ganska fet norrländsk trädgårdsjord.  CITAT (lenaandersson @ 20-07-2009, 14:29)  Jag var alldeles nyss ut i trädgården, tittade till maackian och till min förvåning upptäckte jag att den hade knoppar  det är första gången på 5 år. Grattis!
vad roligt, grattis! Kul med ett träd som blommar mitt i högsommaren!
Jag planterade en maackia våren -04. Den sköt flera dm redan första säsongen. Bladutspringet följande vår var så att man tappade andan. Den fortsatte att skjuta bra och i juli det året blommade den men det var tyvärr samtidigt som vi flyttade därifrån. Jag SKA ha en igen, någon gång...
Den verkade alltså trivas och det kan ju vara rena turen (och lite väl kort tid för att döma - vet inte hur det har gått sen vi flyttade) men eftersom någon undrade kan jag ju berätta hur jag gjorde: Läget var soligt. Marken var sandig morän med stråk av blålera och mycket sten, därtill svårt kompakterad av byggmaskiner, så jag grävde en två meter bred och drygt halvmeterdjup grop. Denna återfyllde jag med den befintliga jorden, befriad från större stenar och uppblandad med flera säckar kogödsel och mängder av hel- och halvbrunnen kompost. Stödvattnade rikligt när det var torrt hela första säsongen men det märktes snart att den klarade sig rätt bra ändå.
Att maackia skulle föredra surjord har jag aldrig förut hört. Jag hittade en gång ett rätt vetenskapligt upplagt dokument om den, på någon amerikansk universitetssajt, och där stod det att den tolererar de flesta jordar utom extremt torra och extremt blöta.
Det där med tendensen att plötsligt dö efter några år har jag också bara läst på en plats och det är moderatorn på en annan sajt som tydligen har råkat ut för det själv - kan det vara det du syftar på?
Huggorm
21-07-2009, 17:54
CITAT (Ingo @ 21-07-2009, 18:34)  Att maackia skulle föredra surjord har jag aldrig förut hört. Jag hittade en gång ett rätt vetenskapligt upplagt dokument om den, på någon amerikansk universitetssajt, och där stod det att den tolererar de flesta jordar utom extremt torra och extremt blöta. Det var nog denna sida du hittade: http://hort.ufl.edu/trees/MAAAMUA.pdfDär står att den klarar jord som från lätt basiska till sura. Förvånadsvärt hög torktålighet och trivs i både lera och sand, men inte översvämmad jord. Har liksom många träd i Fabaceae-familjen kvävefixerande bakterier i rötterna vilket gör att dom klarar riktigt dålig jord. Att dom dessutom klarar zon 5(6) gör det till ett mycket värdefullt prydnadsträd i Sverige, det är märkligt att dom inte används mer än dom gör
Nu börjar man bli sugen på att slå till på en maackia :-) Tack Ingo för värdefull information. Jag minns inte på rak arm var jag läste om självdöden, det var på ett par ställen men det kan ju mycket väl vara en enda person som har den erfarenheten.
CITAT (Karsan @ 22-07-2009, 00:19)  Nu börjar man bli sugen på att slå till på en maackia :-) Tack Ingo för värdefull information. Jag minns inte på rak arm var jag läste om självdöden, det var på ett par ställen men det kan ju mycket väl vara en enda person som har den erfarenheten. Ja skaffa dig du en Maackia, du kommer inte att ångra dig! Hoppas fler kommer på den goda idén att köpa och plantera detta härdiga, ganska småväxta, kravlösa och vackra träd.
CITAT (Huggorm @ 21-07-2009, 18:54)  det är märkligt att dom inte används mer än dom gör Jag läste "någonstans", någon gång, att en av anledningarna är att de tenderar vara ganska dyra p g a att de växer mycket sakta i början och därför tar längre tid än de flesta träd att få upp i säljbar storlek. Och ja, det var det där dokumentet jag hade läst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|