ltr
Hej!

Jag är helt ny på forumet och ingen professionell växtkännare (ännu! wink.gif) och jag har en fråga som jag försökt finna svar på genom Google utan att lyckas.

Det är så att jag har två fönsterfikusar (tror jag, den ena har gula kanter på sina blad) och jag fick råd att beskära dem för att de ska få kraft att växa mer rätt och bli finare.

Fikusar har ju som bekant en ganska jobbig sav som droppade på golvet och även på saxen jag använde. Den är mycket besvärlig att få bort och jag har testat diskmedel och såpa.

Finns det något bra, naturvänligt, sätt att få bort saven från saxar och händer?

Alla förslag mottages med stor tacksamhet! smile.gif

med vänliga hälsningar
Ludwig T
GunnellF
Lite Svinto borde funka tummenupp.gif Jag brukar själv ta lite tvål på händerna och gnugga till jag får bort allt. På redskap tar jag disksvamp och diskmedel. Sen brukar jag ha hushållspapper när jag håller på och klipper i växter som savar och torkar under tiden så att det inte droppar och rinner överallt.
ltr
Hej igen

Tyvärr gick det inte så bra att göra som du föreslog.
Jag har en kniv som jag behövde rengöra och få bort den stelnade saven. Helst ville jag inte gnugga på en vass kniv med Svinto. Efter ett första försök märkte jag att det inte gick att få bort saven på detta vis.

Därför prövade jag med matolja, dränkte in ett stycke hushållspapper och svepte runt kniven och lät det ligga i 15 minuter. Därefter var det en barnlek att få bort saven.

Där har vi alltså lösningen för hur man miljövänligt får bort fikussav från ytor och redskap! biggrin.gif

Jag hoppas alla noterar detta och sprider den heliga lika-löser-lika-kunskapen.

/Ludwig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon