stadsblomma
19-07-2009, 11:01
Jag har sått Förgätmigej i en balkonglåda som står ganska skuggit, endast morgonsol i några timmar. Nu har bladen täckts med något slags vitt pulver. Jag sådde såhär: i botten på lådan ett lager med lecakulor, sedan ett lager såjord, lådan har hål i botten. Finns det något bekämpningsmedel eller är det bara att dumpa sådden?
Undrar en totalamatör på balkongodling.
Vitt pulver låter som mjöldagg. Utan bild är det svårt att vara säker på om det är mjöldagg.
Mjöldagg är en svampinfektion som är smittsam mellan växter. Tyvärr har jag inte receptet i minnet mot mjöldagg, men googla runt eller så får någon annan ge receptet.
Åsa, mälardalen zon 2
19-07-2009, 12:46
De medel som finns bromsar bara angreppen så man måste börja spruta redan vid de första symptomen det är för sent att börja spruta då allt är vitt (ex. på medel att spruta med som är giftfria men som funkar lika bra som medel i handeln är mjölkvatten och atamonvatten)
De flesta mjöldaggsarter går bara på en eller ett fåtal växtslag de hoppar inte runt på allt, mjöldaggssporer/konidier finns i luften så man kan inte skydda sig mot dem.
Mjöldagg drabbar ofta växter som utsatts för lite för mycket torka och mindre bra växtförhållanden, växter som inte har det helt bra får sämre motståndskraft. Förgätmigej vill ha mullrik fuktig jord, kanske det blev för magert och väldränerat i lådan med lecakulor och såjord??
Alexander-VG-zon3
19-07-2009, 12:50
just förgätmigej har väldigt lätt att få mjöldagg. plus varierar mjöldaggs angrepp under åren och plus som Åsa skrev beroende hur plantan mår kan det blir värre angrepp.
plantan överlever detta och är oftast snygga under blomningen jag gör inte så mycket åt det utan låter det var. ev klipper veck det värsta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.