Trinity78
19-07-2009, 11:14
Vi har satt potatissorten Timo och den har växt fint och verkat må bra. Det blev fina små färskpotatisar och först smakade de bra men efter några sekunder kom en hemsk metallisk bismak som var svår att få bort ur munnen. Vad sjutton är det för fel?
Piccante
19-07-2009, 12:15
Jag tycker att potatis som har vuxit snabbt och varit övergödslad ofta får en otäck smak. Har du gödslat potatislandet mycket? Annars vet jag inte om röta eller andra sjukdomar kan påverka knölarna.
Grytbjörnen
22-07-2009, 19:01
Den smak du känt kommer förmodligen av Solanin. En besk smak känns när man äter potatisen.
Smaken försvinner då potatisen växt till sig och blivit större.
I en artikel i Expressen den 23 juni 2006 skriven av Karin Jakobsson,
under rubriken "Nervgift i vanlig potatis", följande:
-"Faran med midsommarpotatisarna är att vi vill att de ska vara
små och oskrubbade. Ju mindre potatisen är, desto mer gift
innehåller den. Och den ska alltid skalas, säger Karl-Erik Hellenäs.
De naturliga halterna av solanin varierar mellan 20 och 200 milligram
per kilo potatis. Livsmedelsverket rekommenderar inte att potatis
med en solaninhalt på mer än 200 mg används för konsumtion."-
Hälsningar/ Grytbjörnen
Trinity78
22-07-2009, 21:06
Potatisarna är ganska stora så jag tror nog att problemet är att jag har gödslat lite för ivrigt, som Markus föreslog här ovan. En läxa lärd inför nästa säsong.
andersen
24-07-2009, 17:57
CITAT (Trinity78 @ 22-07-2009, 22:06)

Potatisarna är ganska stora så jag tror nog att problemet är att jag har gödslat lite för ivrigt, som Markus föreslog här ovan. En läxa lärd inför nästa säsong.

Jag gödslar alldrig där jag skall sätta potatis, för om man gör det så bler det mycket blast och lite potatis under.
Trinity78
26-06-2010, 20:36
Detta år satte jag sorten Rocket och har inte gödslat mer än med lite potatisgödsel vid planteringen. Idag provsmakade jag potatisen men jag tycker fortfarande att jag känner samma äckliga eftersmak!
Kan det vara nåt med min jord? Jag fattar verkligen inte detta. Alla andra grönsaker och rotfrukter smakar bra.