Full version: Miniblomkål
Carro på Långslätten
Hej

Jag har drivit upp miniblomkål från frö och har dom nu i min köksträdgård. De är ca 30-40 cm höga men visar inga tecken på att sätta frukt. Idag när jag var ute i landet och gick förbi kålen flög det upp en hel del vita flugor. Vissa blad ser lite angripna ut. Ska jag rycka upp planterna och låta "grannarna" (bönor och lök) få bättre plats eller finns det ngt att göra?

Carro på långslätten
Åsa, mälardalen zon 2
Det tar ofta lång tid för en del blomkålsorter och det finns fortfarande gott om tid för blomkålen att sätta huvud, i slutet av september var våra blomkålsplantor på jobbet klara förra året och de hade inte mycket till huvuden i mitten av juli de heller.

Vänd på bladen och kolla, blomkål drabbas av sånt som kålfjärilslarver etc. krossa alla äggsamlingar + larver du ser under bladen + glöm inte vattna och gödsla, kålväxter är hungriga grödor.
Carro på Långslätten
Det verkar som på påsen att de ska vara snabbväxande och kunna skördas av redan i juli men jag bor ju i norrland så det hade jag ju inte väntat mig men de har bott i drivbänk så de borde vara längre gångna tycker jag. Men kommer frukten fort när den väl utvecklats? De har mycket gott om både vatten coh nässelvatten. Bladen är ganska håliga, ätna av något.
elsemarie
Det verkar inte var lätt med kål, jag har broccoli, och har samma problem med vita flygare, har sprutat med nåt
som heter stop, men det hjälpte inte, då man måste träffa själva insekten, vill ju inte ta till kemikalier. det ska finnas nematoder som hjälper bra, men var finns de att få tag i??
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns inga nematoder mot fjärilslarver och steklar på växter det finns dock nematoder som tar pingborrar och liknande som finns i marken.

Det finns en bakterie som man kan pudra på bladen som tar död på fjärilslarver (ej stekellarver så mot kålfluga och liknande funkar den ej). Bakterien är dock inte billig och bakterien är färskvara och kan inte lagras någon längre tid. Bakterien heter Bacillus thuringiensis var. kurstakii och brukar säljas under namnet Turex (denna bakterie är nära besläktad med botulism bakterien men är ofarlig för människor och denna bakterie används på KRAV-odlingar. Turex kan köpas hos nyttodjur.se 35g kostar dock 148kr, så har man bara några kålplantor är det nog bättre att inspektera bladen ofta (både över och undersida) och mosa äggsamlingar och larver + ha växtföljd och använda kålnät (finns gardiner på IKEA som är som finmaskiga nät och i stort sett ser identiska ut mot de betydligt dyrare kålnäten) eller fiberduk som hindrar insekterna att ta sig till plantorna och lägga ägg.
Glad_amatör2
Jag har också problem med bl.a. vad jag tror är kålmalar. Små, nästan vita saker, som flyger upp i mängder när man rör vid blasten.
Jag har både blomkål, broccoli, grönkål och kålrötter som är angripna.
Detta gör mig ganska ilsken för man har ju lagt ner en del jobb på att driva upp dom!
Tyvärr hade vi inga fiberdukar tillhands från början och när vi kom hem efter 1½ veckas semester så hade dessa odjur invaderat grönsakslandet angry.gif . Då hade vi köpt fiberduk, men det var ju så dags. Ingen idé att stänga in dom ju.
Min sambo har varit ute och sprutat med såpvatten en gång, men det gav ingen större effekt.
Igår kväll blev jag så arg över dessa flygande marodörer så jag tog en sprayflaska med den sista såpan och gick ut i landet. Jag hade med mig en käpp som jag "skrämde" upp odjuren med och så sprayade jag! Tills flaskan var tom.
Nu var jag ute och kollade och döm om min förvåning! Jag trodde nästan inte att det var sant. Det var inte många flygfän kvar! yahoo.gif
Nu är det ju för tidigt att ropa "HEJ", men jag ska iväg o köpa mer såpa och sen blir det spruta av!
Sen om det blir lugnt så kanske man kan lägga på fiberduk och rädda de dyrbara klenoderna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är de vita fladdrande små malfjärilarna som lägger ägg på kålplantorna som sedan kläcks till hundratals små larver som äter glupskt så jag skulle börja inspektera undersidan på bladen 1-2ggr i veckan och klämma alla äggsamlingar och larver jag hittar. De vuxna fjärilarna som fladdrar runt plantorna äter inte på plantorna utan deras avkomma gör det.

Jag tror de redan har hunnit lägga ägg ifall de har fladdrat runt plantorna så fiberduk är det nog för sent för.
Glad_amatör2
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-07-2009, 13:07) *
Det är de vita fladdrande små malfjärilarna som lägger ägg på kålplantorna som sedan kläcks till hundratals små larver som äter glupskt så jag skulle börja inspektera undersidan på bladen 1-2ggr i veckan och klämma alla äggsamlingar och larver jag hittar. De vuxna fjärilarna som fladdrar runt plantorna äter inte på plantorna utan deras avkomma gör det.

Jag tror de redan har hunnit lägga ägg ifall de har fladdrat runt plantorna så fiberduk är det nog för sent för.

Jo, jag vet nog att det är deras larver som är problemet och jag har också kollat lite under bladen, men inte hittat särskilt mycket ännu, men jag ska göra en noggrannare koll och försöka få bort ev.ägg o larver.
Får väl se hur det går. rolleyes.gif
Carro på Långslätten
Jag har kollat idag igen och funnit små djur som ligger som under en vinge. Ja det låter lite lustigt men de har som ett nät omkring sig. Jag har klämt dom och de är gröna inuti så de har nog smaskaat i sig. Är det bara att fortsätta klämma? Kan det komma blomkål ändå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon