Full version: tomater
gunirene
Mina tomatplantor har växt och mycket tomater som fortfarande är gröna. Nu har jag plockat bort bruna blad dagligen och börjar bli orolig för att tomaterna också skall bli angripna.
Varför blir det så och vad skall jag göra.
Snälla hjälp mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns massor med olika saker som kan ge bruna fläckar på blad.

Några saker är sånt som potatisbladmögel men då brukar även frukterna drabbas. (+det finns andra svampsjukdoma som går på potatis som går på tomat också)

En annan sak som är vanlig på tomat är gråmögel. Åtgärd: ta bort sjuka blad, blöt ej ner bladen vid vattning, försök hålla luftfuktigheten nere (odlar man i marken kan gärna jorden få torka upp mellan vattningarna), vattna på morgonen inte på kvällen.
gunirene
Tack för svaret.
Jag har bevattning i växthuset men det har varit så soligt och mina gurkplantor har behövt extra vatten.
Därför har jag duschat alla plantor lite extra.
Kanske skulle jag inte ha duschat tomaterna.
Bassam
Hej , jag tycker om du kan sätta bild , men jag kan säga nu att de fick mycket vatten , försöka vattna dom bra . H:BASSAM
gunirene
Här kommer bilden på min tomatplanta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon