Full version: Syren - skott
annette-djurö
Hej!
Hur tar jag skott/sticklingar på en dvärgsyren. Var ska jag knipsa av? Är det lämplig tid att göra det nu? Ska sticklingen står i vatten tills den får rötter eller ska jag sätta den i sandblandad jord? Någon duktig där ute som vet svaren.
Mvh
Annette
Åsa, mälardalen zon 2
De år jag tagit sticklingar på dvärgsyren har jag tagit dem i juni men du kan ju testa och se om det funkar nu (maj-juni sägs dock vara bästa tiden att föröka syren på med sticklingar). Jag har sorten Palibin och jag har bara knipsat bort toppsticklingar ca 10-15cm långa, tagit bort bladen längst ner på sticklingen, stuckit ner dem i en Big pack glassburk (med dräneringshål) som är fylld med såjord. Sedan har jag vattnat och satt mjölkvitplast över (med ett par lufthål)och ställt dem på något lite mer skuggit och skyddat i trädgården. När de skickat ut rötter 1-2månader senare har jag bara planterat dem i jordbäddarna i kallväxthuset. Under vintern har jag skottat in snö som isolering och när våren kommer har jag bara grävt upp de små plantorna och planterat dem i krukor (jag har tagit jord från trädgården och blandat den med kompostjord).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon