Tomater
30-10-2003, 01:16
´¨¨)) -:¦:-
-:¦:- ¸.·´ .·´¨¨))
((¸¸.·´ ..·´ -:¦:-
-:¦:- ((¸¸.·´*
Ingrid på Västkusten
30-10-2003, 07:16
Jag har odlat en liknande .<-)) Cherokee Purple hetet den som också gjorde så. Fast god var den inte trots alla glödande smakbeskrivningar i USA, vart mjölig och torr.
Kul med olika sorters tomater!
Hälsar Ingrid
Tomater
30-10-2003, 10:32
Ingrid på Västkusten
30-10-2003, 11:02
Den eftermognade inte utan mognade i växthuset. Och delar av den var mjölig och de delar som var saftiga var ingen smak vi föll för...men å andra sidan Yantarnyi och Aurigae, Sungold och Gardener's Deligth, Green Grape
:-))
Är det Cherokee Purple på bilden?
Hälsar Ingrid
Tomater
30-10-2003, 23:47
Ingrid på Västkusten
31-10-2003, 07:24
Ahaaa- DET visste jag inte! Nä vi gav upp efter första smaken av Frankenstein -> som på Din bild. Menar Du att resten av frukterna ser normalare ut -> de kanske smakar bättre med :-) jag lät et aldrig gå så långt, det var trångt i växthuset så den åkte ut pronto efter den första smaken!
Biffarna har jag inte gett mig in på men nån gång drömemr jag om att hitta en Brandywine som FUNGERAR för mig. Runåbergs Brandywine funkar inte men läser man amerikanska site roch böcker inser man ju at det finns hur många fröstammar som helst av den och att den finns i olika färger med. Just den rosa skall visst vara något av den godaste av dem.
En vacker dag skall den testas, faaaast vi har snöat in kraftigare på chilepeppar så HELA växthuset ståtade med chilepeppar istället för tomater i år :-D
Undras om Tom Wagner har korsat fram fler tomater på sistone? Green Zebra har jag inte testat - hmm.....
Funderar Ingrid
Tomater
02-11-2003, 02:16
Ingrid på Västkusten
02-11-2003, 08:39
Hej Micke,
Chilepeppar är definitivt beroendeframkallande, jag har to m kollat om man kan åka på chilepepparfestival nästa år - > det blir nog bara en tanke som itne verkställs men en rolig tanke var det! Så mycket som vi äter jämfört med innan så tror jag definitivt att det är väldans beroendeframkallande!
Kul info om T wagner! Jag har ju förstått att det är minst lika kul att 'leka' med potatiskorsning som med mycket annat ;-) och att det är relativt enkelt att få frma nytt - enkelt lika med att det går fort at få fram nytt och hinna testa den med hemmavid.
Jag ahr inte ens nångång lyckats få till en bra planta av Brandywine! Men kanske jag skal prova den som enda tomat nästa år - > tips önskas, vart hittar man den fröstammen Du nämner? Jag har gått med nu i SSE ( jippee till sist efter flera års dreggel) och det är kanske något jag kan hitta där?
Synd att Brandywine visst inte går att odla utomhus för jag har nstan alltid lite trassel i växthuset med tomater, nån gång på somamren är det som om man förlorar kampen emot ohyran spinet och gråmöglet. Iofs är det med OP sorter jag har odlat innan så det är något man får räkna med!
Glada hälsningar ifårn Ingrid
Susanne i Linköping
02-11-2003, 11:25
Ingrid, nu får du hjälpa mitt dåliga minne (namnet har säkert förekommit här på forumet tidigare): vad är SSE??
Ingrid på Västkusten
02-11-2003, 12:09
www.seedsavers.org
Så får vi se vart det bär hän - > egetligen borde jag väntat ännu ett år optimisten här tror på mera odlingsyta kan vara iordningggjord då ;-))
Hälsar ingrid
Tomater
03-11-2003, 04:35
Ingrid på Västkusten
03-11-2003, 07:15
Tack för det Micke, jag skall tänka på det här med traktorn :-))
Egentligen gick jag med för Alliums och för jag har läst en hel del av William Woys weaver för länge sedan nu, denna inspirerande författare :-)) som kan få en att nå oanade höjder i ens odlande.
Så jag kommer säkert att säga - nåja EN tomat, nåja TRE Alliums till, oj vad chili och allt detta utan en tanke på vad jag redan planterat!!
Åsså måste jag lära mig fröförka mina squashar hemamvid också!
Ser fram emot nästa säsong! Mindre plats än nånsin! Och mkt bra tips om frilandsodling, jag har faktiskt börjat ha mina misstankar jag med ang att det mesta går på friland här med en god start och skydd för vind.
Vinden är en stooor bov man ofta tillmäter lite för lite betydelse, utan vi skyller allt på kylan, växten, gödningen, jorden etc.
Funderar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.