Full version: Potatisbladmögel
LaPaloma
Första året med potatis - på några dagar har min potatisblast blivit alldeles brunfläckig och en planta håller på att vissna. Jag tror att det är potatisbladmögel.

Ska jag skära bort all blast trots att den inte har blommat ännu? Är det mycket smittsamt? Blir det potatis i alla fall? Jag förgrodde dem och satte ner dem den 24 maj.

Sorterna är Amadine och Marine och det är bara Amadine som har drabbats hittills. Är det sorter som är mottagliga för potatisbladmögel?

Hur gör jag nästa år - måste jag byta odlingsställe?
KURT
Plantor som drabbats så att de börjar vissna, skall man definitivt skära av blasten på så att det inte också går ner i marken och drabbar själva potatisarna. Det är till viss del sortberoende, men det finns nog knappast någon sort som är helt resistent. Det bästa man kan göra är att välja tidiga sorter och vara ute så tidigt som man vågar! Man bör alltid odla med skiftesbruk, helst minst ett fyraårigt, för att undvika sjukdomar.

Om du planterade ut dem den 24/5 så bör du definitivt ha potatis under nu!
LaPaloma
Jag skar ner den planta som hade vissnat och tog upp den potatis som danns men de var inte stora...

De plantor som har angrepp men inte vissnat - ska jag skära ner dem?

Det känns inte som om potatisen skulle vara klar. Måste blasten blomma för att få skörd?
KURT
Nej, en del sorter ser man ingen blomning alls på, så det behöver man inte vara fixerad vid. Potatisen kan ligga kvar i jorden efter att man skurit av blasten, men den växer ju inte större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon