Maggan H
19-07-2009, 14:50
Mitt 'hittade' fikon från förra året växer på och är grönt och fint. Råkade bryta toppen i våras och den svarade med att skjuta en massa sidogrenar. Skotten sitter hela vägen på stammen. Är det kört att få det till att bli ett träd, BLIR fikon ett träd överhuvudtaget? Spaljéträd har man hört om men min tanke är att plantera det på friland när det vuxit till sig, men jag vill ju ha ett fristående träd. Är det någon som har den ute året runt? Jag vet inte sorten, det är ju ett hittebarn. Tror att grannen hade ett Bornholmsfikon, det kanske är en avkomma därifrån, är dom fröäkta?
Alexander-VG-zon3
19-07-2009, 15:42
du kan fortfarande forma det till ett träd även om det blir ett litet om du har ''klippt'' toppen.
fikon blir stora buskar och/eller buksträd.
Bornholms fikon ger inte grobara frö. innan du planterar det på friland är det bra om du krukodlar det i ett par år.
sedan beror det lite på vart man bor hur man kan ha fikonet, ett fristånde träd funkar endast i dom mildaste delarna av sverige exempel milda zon 1områden och zon 0. har man det fristånde blir det kallare och skulle det frysa ner så har du inget trädlängre utan en kvast plus fikon trivs inte så bra ute på gräsmattan då det blir mindre skyddat. den trivs bättre nära en skyddande husvägg där den också sätter frukt bättre. ska du ha den fristånde så är det bra om du skyddar det när det går neråt -5c -10c för att vara säker att du får ha kvar trädformen.
den vill ha kalkrik och lucker och väldräneradjord så klarar den vinternbättre. och ingen näring efter midsommar. plantera det så varmt och skyddat du kan (fristånde eller ej).
känsliga sorter fryser ner vid -8c -12c och härdigare sorter fryser ner vid -20c. och även ett ''härsigt'' fikon kan frysa ner dom 2-3första vintrarna så det kan vara bra att täcka dom lite med nåt första vintrarna. där efter borde det klara sig i din zon utan skydd.
Maggan H
19-07-2009, 16:24
Jag bör alltså ta bort de nedersta grenarna om jag vill ha ett träd? Problemet är att alla grenarna pekar rakt ut åt sidorna, jag ska ta ett foto senare så ni kan se vad jag menar.
Då kan det av rent naturliga skäl inte vara ett Bornholmsfikon ifall deras frön är sterila, men det kvittar eg, det är trädet jag är ute efter. Kanske ska jag försöka rota en stickling och försöka ta fram trädfomen från det i stället.
Maggan H
19-07-2009, 17:44
Här är foton på hittebarnet:
Det är precis omplanterat, har ni andra märkt att det luktar lite kattpiss om det?
[attachment=38648:P7190001.JPG]
Från 'baksidan' är det lättare att se förgreningarna:
[attachment=38649:P7190002.JPG]
Alexander-VG-zon3
19-07-2009, 20:30
det sägs att dom luktar kattpiss, jag själv har aldrig märkt det på mina (jag har nog dåligt luktsinne).
Vackert fikon, hade det varit min hade jag låtit den växa till sig till en fin buske ( det kan ju bli ett flerstamigt mini träd). nya skott kommer ju komma längst upp och av dom två skotten kan du ju göra en krona dvs toppa dom hela tiden så det blir en trädkrona. dom skotten längst ner kan du ju ta veck så ser du ju att du får en stam och av dom skotten du tar veck kan du ju sedan ha till sticklingar.
Maggan H
20-07-2009, 09:20
Ja jag har bestämt mig för att göra så. Nu kan jag se de små små frukterna bryta fram!
Och ang lukten får den komma in vid dålig väderlek, ännu är den lätthanterlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.