Full version: Sockerärtor
Digger
Kanske en dum fråga men jag har aldrig odlat sockerbönor förut men nu har det blivit massor av skidor på dom. Kan man äta dom råa? Läste nånstans att alla bönor är giftiga så tänkte dte var säkrast att fråga först?
Åsa, mälardalen zon 2
Sockerärtor eller sockerbönor? det är 2 helt skilda saker och det står olika i rubriken och i texten?
Digger
Aj, ursäkta, på påsen står det "Sockerärt, halvhög 'Oregon Sugar Pod'" .
Åsa, mälardalen zon 2
Ärtor hör inte till samma släkt som bönor och de går utmärkt att äta råa direkt från plantan, man äter de unga baljorna innan ärtorna har svällt så mycket, man kan även förvälla baljorna snabbt i saltat vatten och lägga en klick smör på + de kan wokas.
pibe02
Mums att äta sockerärtorna direkt. Hinner dock inte smaka så många för barnen är framme och plockar dem så fort de blivit lite större wink.gif

Har inte så många så att det räcker till wook, men brukar köpa i affären och steka med championer och rödlök. Supergott
RitRat
Sockerärtor är absolut godast riktigt unga, innan ärtorna i skidorna har börjat växa, precis som en annan sa. Jag går och äter av plantorna nästan varje gång jag passerar, likaså andra familjemedlemmar, så det blir inget att "skörda" till köket eller ännu mindre till frysen!
Tulipanaros
Sockerärtorna ska absolut ätas medan de är slanka och mjälla -- men om man glömmer några skidor, så att de blir förvuxna, älskar barnen att plocka ärtorna ur skidorna och äta dem som godis!
RitRat
Ibland gömmer sig några baljor så man inte hittar dem förrän de är helmogna och ljusbruna, då är de inte goda längre. Förra året sparade jag några sådana till utsäde. Sådde i våras, och de växte bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon