Full version: Märkligt naturfynd
Gossen Ruda
Hittade detta skal när jag var ute i skogen idag. Paddan var utgången. Funderar lite på vad det har varit för sort och sen hur den hamnat där, den hade säkert inte tagit sig dit själv för att dö.

[attachment=38683:090719_3..._ldpadda.jpg]

[attachment=38684:090719_4..._ldpadda.jpg]

Rättat ett tankefel.
Huggorm
Hörde på nyheterna igår eller i förrgår att det lämnas en väldig massa sköldpaddor i naturen. Näst efter katter är vattensköldpaddor tydligen det vanligaste husdjuret att göra sig av med genom att släppa ut i naturen. Dom har svårt att klara svenska vintern, ett jäkla djurplågeri med andra ord. Om det där är en vattensköldpadda har jag dock ingen aning om.
GunnellF
Det ser ut som en vattensköldpadda, en s k dossköldpadda av nåt slag. Min dotter hade en liknande men kommer inte ihåg namnet på den och den såg lite annorlunda ut den hon hade. Dock liknande färg på skalet.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 19-07-2009, 22:03) *
Hörde på nyheterna igår eller i förrgår att det lämnas en väldig massa sköldpaddor i naturen. Näst efter katter är vattensköldpaddor tydligen det vanligaste husdjuret att göra sig av med genom att släppa ut i naturen. Dom har svårt att klara svenska vintern, ett jäkla djurplågeri med andra ord. Om det där är en vattensköldpadda har jag dock ingen aning om.

Jo, jag har hört det också. Faktum är att det har kommit rapporter om att vattensköldpaddor möjligen synts i Landvetter vilket passar in. Den kan dock inte ha tagit sig in i skogen där jag hittade skalet. Det var visserligen inte långt från sjön men det är en järnväg emellan.
Danne031
Rödörad vattensköldpadda räknas väl numer som en del av den svenska zoologiska faunan?
Det ser onekligen rätt ut på ovansida skalet, undersidan ser lite absurd ut dock..
Gossen Ruda
Väntar med spänning på rätt svar, tror vi är nära. Egentligen skulle jag nog tagit det med mig men trots att det var ganska tomt luktade det och jag hade inget att ta det i. Om ingen räv eller grävling vill leka med det kanske det ligger kvar nästa helg.
GunnellF
CITAT (Danne031 @ 19-07-2009, 22:43) *
Rödörad vattensköldpadda räknas väl numer som en del av den svenska zoologiska faunan?
Det ser onekligen rätt ut på ovansida skalet, undersidan ser lite absurd ut dock..

Tycker inte att det ser ut som en rödörat vattensköldpadda, deras skal är mer grönt än brunt och formen lite annorlunda.
Huggorm
Färgen kanske inte är tillförlitlig för artbestämning när sköldpaddan varit död ett tag, men formen borde ju behållas
pejori
Tippar också på, en rödörad vattensköldpadda.
www.stjarnas.com/Rodorad_vattenskoldpadda.asp
Danne031
Det finns ju en del skiftningar på skalfärgerna, beroende på var och hur dom lever.
I och med att magen inte har något på långa vägar lika hårt skal som ryggen, utan ett mer vävnadsaktigt (konstig förklaring va), så är det naturligt att just magen förlorar färg på ett annat sätt och snarast ruttnar.

MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2009, 21:50) *
Hittade detta skal när jag var ute i skogen idag. Paddan var utgången. Funderar lite på vad det har varit för sort och sen hur den hamnat där, den hade säkert inte tagit sig dit själv för att dö.

[attachment=38683:090719_3..._ldpadda.jpg]

[attachment=38684:090719_4..._ldpadda.jpg]

Rättat ett tankefel.

Stackars kraken! Vilket öde han gått till mötes -cry-.gif
Myosotis
Kan en rovfågel ha burit den med sig och tappat den där?
Azur
CITAT (Danne031 @ 19-07-2009, 22:43) *

Nja... De överlever utomhus i Sverige, men kan inte föröka sig pga att våra somrar är för kalla för att äggen ska kunna utvecklas. Närmaste självförökande population jag känner till är i södra tyskland.

Man kan väl gissa att nåt rovdjur burit sköldpaddan upp i skogen.
Berith
Wow, vilket fynd! w00t.gif
Gossen Ruda
Glömde skriva storleken, drygt 20 cm.
KURT
En sköldpadda "räddas" av brandkåren!

http://www.nwt.se/kristinehamn/article558707.ece
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon