RitRat
Opraktiskt att denna grönsak inte kan få ha bara ETT namn på svenska förresten.

Jag har en zucciniplanta i en 20-litershink i ett plastväxthus. Läste här någonstans att växthus för zuccini inte är rekommenderat, eftersom den kan bli gigantiskt stor. Nu har jag ännu inte det problemet. Kan ju hända att den inte blir så hemskt stor/lång i en kruka.

Blommar gör den i alla fall glatt redan med många blommor.

Min fråga gäller beskärning. Den har nu tre grenar, en ca 1,5 meter, de två andra drygt halvmetern var. Alla har blommor. Ska man behålla alla grenarna? Eller blir resultatet bättre om man har bara en huvudgren?

Kan ju hända att det är bara att experimentera och se vad som händer. Men har någon erfarenhet eller bra info?

Och hur var det nu med pollineringen? Ska man vara där och para blommorna? Pensla eller klämma ihop?

Åsa, mälardalen zon 2
All grönmassa ska vara kvar det är bladen som samlar in energi till plantan (fotosyntesen) zucchini/sommarsquash/sommarpumpa/courgette (kärt barn har många namn) ska inte beskäras.

Det behövs både han och honblommor för att det ska bli frukt. Det kommer han och honblommor på samma planta, har man bara en planta är det inte alltid man lyckas pricka in så det finns både han och honplantor på samma gång och blommorna blommar ofta bara några timmar på förmiddagen.

Honblomman har en frukt bakom blomman

Plocka en hanblomma och slit bort kronbladen och dutta sedan i mitten på honblommans pistill så den blir full av frömjöl

RitRat
Tack Åsa för redigt och klargörande svar! Jag har mycket flugor i mitt växthus, de är på blommorna hela tiden, och jag har sett att några fruktkroppar redan har börjat svälla. Men jag får nog gardera mig och agera som bi själv också, tror jag. Det är ju bra då att det är tre grenar på plantan, så att många blommor blommar samtidigt. Alltid större chans till befruktning.
Daggmasken
Själv brukar jag få massor med han-blommor, så de flesta blir plockade och åker ner i t.ex gratänger, sparar bara en han-blomma per dag. I Italien säljs de t.o.m i grönsaksstånden :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon