CillaM
Just nu läser jag GP efter att ha varit ute i trädgården och grävt. Artikelns innehåll förvånar mig egentligen inte ett dugg men ändå känner jag att jag blir förvånad över hanteringen.

GP
Wilmer
Jag har egen brunn så jag får skylla mig själv...
CillaM
Jag har också eget vatten men vattnet i artikeln syftar på kommunalt vatten, vatten som går genom vattenverk och som kommer från sjöar, där vattnet rinner till från bäckar....
Wilmer
Jo, visst.. Usch. Men egna brunnar är väl inte helt mysiga de heller speciellt inte i jordbruksbygder om jag läst rätt.
Myosotis
Hörde det på nyheterna. Hur ofta bör man testa sitt vatten om man har egen brunn? Det var 8 år sedan jag gjorde det.
Gossen Ruda
Letar man noggrant kan man nog hitta det ena medlet efter det andra överallt, det är mest en fråga om hur effektivt man kan analysera. Att inte ha gränsvärde utan 0-tolerans är överdrivet. Det finns dessutom många naturliga föroreningar som är betydligt farligare än "bekämpningsmedel", radon t.ex.
officinalis
Är väl mer intressant ifall det är farliga bekämpningsmedel som kan ge skador på oss människor. Men sånt brukar tidningar sällan bry sig om. Tycker det är lite löjligt generaliserat överlag egentligen. Hur många bekämpningsmedel är det som är godkända i Sverige?
Huggorm
Något som är ännu värre är den ökande mängden medicin i vår mat. Eftersom åkrarna gödslas med rötslam från reningsverken hamnar all medicin vi äter i grödorna...
zaaritha
Vi har egen djupbrunn--men jag tycker ej om att dricka vattnet!
Känns så beskt!
Men--min man säjer att vi har inte råd att testa vattnet, tyvärr!
Gunilla T
CITAT (officinalis @ 25-07-2009, 18:30) *
Är väl mer intressant ifall det är farliga bekämpningsmedel som kan ge skador på oss människor. Men sånt brukar tidningar sällan bry sig om. Tycker det är lite löjligt generaliserat överlag egentligen. Hur många bekämpningsmedel är det som är godkända i Sverige?

Löjligt...? Tjaa...bekämpningsmedel är alltid farliga för något levande, det är syftet med det hela. Om du tror att alla kemikalier som vi vräker ut i naturen är testade och befunnits ofarliga för allt annat än ettermyran..tjaa..ingen har idag kunskap hur alla dessa kemikalier samverkar och vilka de kumulativa effekterna är.

Ingen aning om hur mycket bekämpningmedel som är godkända, men ansenliga mängder lär det vara. Nu har myrmedlet Baythion avregistrerats, antagligen därför att det är skadligt för människor?..eller miljö?

Håller med Huggorm faktiskt, medicinerna är ett jätteproblem och mediciner är nödvändiga men bekämpningsmedel i trädgårdar är inte nödvändiga. Där kan vi påverka..

Man hittar det man letar efter vid analyser, inte nödvändigtvis det som finns.
ängsvädd
CITAT (zaaritha @ 25-07-2009, 19:00) *
Känns så beskt!

Jag har också brunnsvatten. Jag har analyserat det för flera år sedan - det var tjänligt, men det går säkert att analysera fler ämnen. Jag gör så att jag kokar allt vatten jag dricker först, när man kokar och låter stå i öppet kärl så försvinner mycket av radonet, ev. kolibakterier etc. Jag låter vattnet stå och svalna i tillbringare. I kylen har jag en tillbringare med vatten med några citronskivor i, man kan ha gurka exvis. Jag dricker ur det kylskåpskalla vattnet och fyller på successivt från tillbringaren som står i rumstemperatur - jag dricker ganska mycket vatten. Har man plats kan man ju ha flera tillbringare med vatten i kylen. Oj, vad långt det här blev - så gör jag för att förbättra brunnsvattnet.
Tobb
CITAT (Huggorm @ 25-07-2009, 18:32) *
Något som är ännu värre är den ökande mängden medicin i vår mat. Eftersom åkrarna gödslas med rötslam från reningsverken hamnar all medicin vi äter i grödorna...

Det inte direkt många lantbrukare som använder sig av rötslam i dagens läge... Men om det ska bli ett hållbart sammhälle behöver sånt gå tillbaka till åkrarna... Dock i dagens läge tror jag det inte är så lätt att rena det från mediciner och metaller.

CITAT (zaaritha @ 25-07-2009, 19:00) *
Känns så beskt!

Genom strängnäs kommun tror jag det bio, kem och radon gick på 1600kr eller något sånt? Vi tog bara radonet, eftersom det var det vi undrade över, kostade ca 500kr, kem tror jag gick på 800kr
ängsvädd
CITAT (Tobb @ 25-07-2009, 19:21) *
Det inte direkt många lantbrukare som använder sig av rötslam i dagens läge... Men om det ska bli ett hållbart sammhälle behöver sånt gå tillbaka till åkrarna... Dock i dagens läge tror jag det inte är så lätt att rena det från mediciner och metaller.
.....

Rötslam borde man väl kunna omvandla till energi, exvis för att driva bilar?
Huggorm
CITAT (-Mimmi- @ 25-07-2009, 19:25) *
Rötslam borde man väl kunna omvandla till energi, exvis för att driva bilar?

Man kan utvinna metangas, men frågan är om det lönar sig jämfört med att gödsla med det
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 25-07-2009, 20:01) *
Man kan utvinna metangas, men frågan är om det lönar sig jämfört med att gödsla med det

Det lönar sig antagligen i människors hälsa, att slippa lägga det på odlad jord.
Huggorm
CITAT (-Mimmi- @ 25-07-2009, 20:58) *
Det lönar sig antagligen i människors hälsa, att slippa lägga det på odlad jord.

Men det är bara pengars värde som räknas no.gif
Tobb
Men vad är det för fem på kiss och bajs, bara man tar bort metallerna och medicinresterna?
För vi behöver ta tillvara på kol och näringsämnen etc som finns i rötslamet.... Och inte bara låta kväven å upp i atmosfären som kvävgas, för att sedan på konstgjord väg binda den till för växterna upptagbara kväveformer.

Kiss innehåller som ni säkert vet en hel del kväve, det rekomenderas väll att man blandar 1 på 10 när man själv ska vattna med det.

Detta eftersom mycket av den maten vi äter komer från åkrarna och odlingar, oavsett om det är grönsaker eller kött har mycket sitt ursprung från åkern.
Vid skörden för man bort kväve, fosfor och andra viktiga ämnen från åkern. Vi äter denna mat och därför bör man sedan återföra detta till odlingarna.

Lite information om spridning av slam
Huggorm
naturligtvis, det är bara dom ökade mängderna av läkemedel som bekymrar mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon