Lady Hamilton
I denna tråd kan vi tipsa andra om sådder/växter som vi vill rekommendera andra till att testa Jag börjar med
Sömntuta (escholzia appleblossom) När jag sådde fröna så trodde jag att det skulle vara en helt annan växt (någon slags bergvallmo slap.gif ) men jag är glatt överraskad om resultatet. Sådde fröna Januari och de grodde på 5 dagar Utplanterades i rabatten i mitten av Maj eftersom plantorna var så pass stora och blommade i växthuset. Växterna klarade utplanteringen bra och sedan dess bara fortsatt att blomma å blomma yahoo.gif så denna växt kommer jag att så även nästa år
Det är sömntutan som blommar röd/rosa i mitten på bilden
[attachment=38691:DSCN2793_kopiera.jpg]

Så här ser den ut enligt fröpåsen
[attachment=38692:4599.jpg]

Myosotis
Dem har jag bara sått på friland och har faktiskt slutat odla dem, resultatet var så där. Kanske värt att testa att förodla!

Någonting som jag har lärt mig rent allmänt är att man inte ska ge upp efter ett år när man testar en ny växt. Cosmos är något jag verkligen gillar och sår varje år, men i fjol var de hemska, hann knappt börja blomma förrän frosten tog dem. Hade det varit första året jag odlade dem hade jag avfärdat dem som tråkiga och dumma och aldrig mer sått dem, nu vet jag att det var otur med vädret.
Maggan H
Något som jag varje år helt enkelt bara måste ha, är sommarlövkoja. Den blommar länge och doftar såååå ljuvligt, skulle kunna göra som Ferdinand och bara vara och luuukta på blommorna....

Här en lånad bild, hade ingen egen
[attachment=38710:Matthiol...0l_vkoja.jpg]
Irene_L
Petunior sår jag varje år. Dom är sååå lätta att så och gror i massor. Dom är också lätta att samla frön ifrån men man vet ej vilken färg de får då. Men det gör inget tycker jag. Jag blandar friskt i mina amplar:
[attachment=38712:altanampel_stor.jpg]

[attachment=38711:altanamplar.jpg]
spacepingo
CITAT (Irene_L @ 20-07-2009, 10:28) *
[attachment=38712:altanampel_stor.jpg]

Den här var verkligen jättefin wub.gif Jag gillar när det är "blandat" i krukorna, och vilka fina ampelkorgar du har. Jag skulle vilja lära mig fläta korgar och klätterstöd själv...

Myosotis: Jag ska ge Cosmos en chans till tack vare dig, jag tycker de är jättevackra på fröpåsen men i verkligheten är mina bara ynkliga små tråkmånsar.

Något som jag sår varje år och tycker är helt underbara är blomstertobak. De är lätta att få igång och de överlever allt. (Jag hade för många så några blev kvar i sålådan och stod utan vatten och ljus i flera veckor och klarade det) Det är bara ett par dar till så slår de ut blomma.gif

/Mimmi
Monarda
Vilken bra tråd! Bidrar gärna med årets överraskning - Stor Blomstertobak. Gör verkligen skäl för namnet, blommorna är rejält stora och doftar som en dröm! Har lämpligtvis placerat dom i en stor tunna utanför sovrumsfönstret. happy.gif

[attachment=38735:P7201444a.jpg]

En annan tobak är Lime Green, återkommande favorit, här tillsammans med en nykomling sommarrudbeckian 'Cappuccino'. Har haft uppehåll några somrar med rudbeckiorna men dom är fantastiskt odlingsvärda. Stadiga och blommar jättelänge.

[attachment=38736:P7201445a.jpg]
HelenJ
CITAT (Myosotis @ 20-07-2009, 09:55) *
Dem har jag bara sått på friland och har faktiskt slutat odla dem, resultatet var så där. Kanske värt att testa att förodla!

Någonting som jag har lärt mig rent allmänt är att man inte ska ge upp efter ett år när man testar en ny växt. Cosmos är något jag verkligen gillar och sår varje år, men i fjol var de hemska, hann knappt börja blomma förrän frosten tog dem. Hade det varit första året jag odlade dem hade jag avfärdat dem som tråkiga och dumma och aldrig mer sått dem, nu vet jag att det var otur med vädret.

Både sömntuta och rosenskära sådde jag på friland i fjol. Bara slängde ut fröer i trädgården och sedan hade jag en veritabel skog med plantor.
Det värsta är att det har jag i år med - de självsådde sig nämligen väldigt! Särskilt rosenskäran är här minst lika många av i år. Och jag är lagom lycklig eftersom jag upptäckte att jag sått dem på fel plats redan förra året - de växte om mina temyntor så jag kunde knappt hitta dem. Min japanska lönn försvann också i grönskan. Så i år har jag rensat bort massor och slängt på komposten... whistling.gif
Lillja
Tycker dahlier är lätta att så och blir så fina. De kommer jag nog att så
nästa år också. Petunier sår jag varje år, har så fina färger.
Hos mig blommar penseerna de är nog inte bara en vårblomma. De är
också lätta att så.
fagerhult
Jag sår dubbel petunia varje år för de vackra blommornas skull

Sådde också Gullklematis med oväntat resultat: Alla frön grodde och jag hade plötsligt 24 plantor.

Lyckades också få upp Grönlilja (Zigadenus elegans) än så länge bara "grässtrån" i krukan. Men har fuskat och köpt en planta som blommar så här fint.

[attachment=38793:gronlilja.jpg]

vårälskare
[attachment=38821:P7150085.JPG]Min favoritblomma tillsammans med Tobaksblommor är Törnrosas kjortel men än i år har kjortlarna inte hunnit bli så stora ännu
Gillan
Sömntutor älskar jag och vilken ovanlig färg du har Ladyn! Jättevacker tummenupp.gif . Vad som fascinerar mig är att de faktiskt är just sömntutor...............de går och lägger sig så fort solen går i moln laugh.gif ( bild på mina just nu lägger jag in i "Dagen blombild" ).

Lövkoja har jag aldrig kommit mig för att så trots att jag tycker de är underbara. Kanske skulle göra det nästa år om jag kommer ihåg det.

En fantastisk "marktäckare" som jag fick fröer till av Anki V förra året är Japansk Ostronört, försådde inne och den blommade redan första sommaren. Vad jag däremot inte hade tänkt mig var att två små plantor skulle dominera hela rabatten ( den rabatten kallar jag dessutom för just Anki V eftersom det mesta i den "härstammar" från henne. Sen att jag gjorde vissa misstag genom att blanda ihop Hässelklocka med Murklocka är ju förstårs en annan femma som förmodligen inte är förvånande för någon laugh.gif )

Så här ser rabatten ut i alla fall

[attachment=38879:Rabatt_a...011_ODLA.jpg]
Myosotis
CITAT (Gillan @ 22-07-2009, 08:43) *
Vad som fascinerar mig är att de faktiskt är just sömntutor...............de går och lägger sig så fort solen går i moln...

slap.gif Är det därför de heter så?! Det har jag aldrig fattat. Har alltid irriterat mig på ett så fult/elakt namn.
Lady Hamilton
Sömntutor älskar jag och vilken ovanlig färg du har Ladyn! Jättevacker tummenupp.gif . Vad som fascinerar mig är att de faktiskt är just sömntutor...............de går och lägger sig så fort solen går i moln laugh.gif ( bild på mina just nu lägger jag in i "Dagen blombild" ).

Lövkoja har jag aldrig kommit mig för att så trots att jag tycker de är underbara. Kanske skulle göra det nästa år om jag kommer ihåg det.

En fantastisk "marktäckare" som jag fick fröer till av Anki V förra året är Japansk Ostronört, försådde inne och den blommade redan första sommaren. Vad jag däremot inte hade tänkt mig var att två små plantor skulle dominera hela rabatten ( den rabatten kallar jag dessutom för just Anki V eftersom det mesta i den "härstammar" från henne. Sen att jag gjorde vissa misstag genom att blanda ihop Hässelklocka med Murklocka är ju förstårs en annan femma som förmodligen inte är förvånande för någon laugh.gif )

Så här ser rabatten ut i alla fall

ÅHHHHHH! blush.gif Vilken vacker rabatt!! Vilken härlig VÄXTPRAKT bravo.gif Kan avslöja att mina rabatter är inte lika "prunkande" Solrosen? den som syns ibakgrunden hur hög är den i dagsläget? kompiskram.gif
skogstroll
[attachment=38879:Rabatt_a...011_ODLA.jpg]

Oj så fint och prydligt smile.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 22-07-2009, 12:16) *
ÅHHHHHH! blush.gif Vilken vacker rabatt!! Vilken härlig VÄXTPRAKT bravo.gif Kan avslöja att mina rabatter är inte lika "prunkande" Solrosen? den som syns ibakgrunden hur hög är den i dagsläget? kompiskram.gif

Hehe, så prunkande vet jag väl inte, men tack ändå giggle.gif . Solrosen är väl ca 170cm i strumplästen whistling.gif . Vi får väl se om den slår förra årets..................

CITAT (Myosotis @ 22-07-2009, 10:39) *
slap.gif Är det därför de heter så?! Det har jag aldrig fattat. Har alltid irriterat mig på ett så fult/elakt namn.

Tänk att här får man alltid reda på nåt nytt tummenupp.gif

CITAT (skogstroll @ 22-07-2009, 13:22) *
Oj så fint och prydligt smile.gif

Vet inte om jag kan hålla med dig, men tack ska du ha biggrin.gif
Myosotis

Måste rekommendera Trifolium incarnatum som är anledningen till att jag kom hit till odla från första början. Mycket vacker och lättodlad. Om man inte hittar frön så beror det på att de inte säljs som blommor utan som jordförbättring, de binder kväve (fast då ska man helst gräva ner dem före blomning fear.gif ).

skogstroll
CITAT (Gillan @ 23-07-2009, 06:33) *
Vet inte om jag kan hålla med dig, men tack ska du ha biggrin.gif

Joo jättefint med planteringar, färger på växter och underlaget på marken! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon