LaPaloma
Vad är skillnaden på olika bönsorter? Det är ju en djungel! Det finns ju vax-, bond-, bryt-, soja -, rosenböna med flera andra sorter.

Det finns ju också ärtskidor/sockerärtor. Skillnad på dessa mot bönor?

Hade tänkt bygga en avlång låda och ha armeringsjärn som de kan klättra i. Växer dessa sorter likadant?
Åsa, mälardalen zon 2
Ärtor kan man äta råa det kan man inte göra med bönor.

De växer inte likadant det finns både buskbönor och störbönor,purpurböna, vaxböna, rosenböna, brytböna, skärböna finns både i buskform och i klättrande störbönevariant. Buskbönor ger ofta skörd snabbare än störbönor. +Smaken skiljer ju mellan olika sorter själv gilla jag vaxbönor.

Störbönorna bli ganska höga hos mig täcker de hela väggen om de har något att klättra på kan de klättra en 3m eller så.
LaPaloma
Tack för svar! Du verkar kunna en hel del om detta med grönsaksodling och man får alltid bra och konkreta svar från dig! tummenupp.gif
Tulipanaros
Jag tycker att det är bra att ha några olika sorter, eftersom de som Åsa säger mognar vid olika tidpunkter och dessutom smakar lite olika. Och så är det vackert med många sorter, både i landet och på tallriken. De bönor som inte är gröna (vaxbönor och purpurbönor) är lättare att hitta i grönskan när man skördar, men purpurbönan förlorar tyvärr sin vackra färg när den kokas (blir grön).
Åsa, mälardalen zon 2
Japp vaxbönor och purpurbönor är lättast att hitta + det finns ju randiga bönor med. Jag har buskbönor vid fötterna på störbönorna och där har jag ex. Dragons tounge som är en vaxböna med rosa ränder som funkar i vårat klimat.

Testa gärna nyheter från utländska firmor men gardera med att odla några av de välbeprövade bönsorter som finns och som har hyfsat kort utvecklingstid, en del av de utländska sorterna funkar inte alltid bra i svenskt klimat.
*Stintan*
Det brukar stå på påsarna om det är en lågväxande sort(behöver inget stöd) eller hög som behöver stöd att klättra på. Ärtor finns också olika som brytärt/märgärt/sockerärt. Ärtor liknar ju inte alls bönor varken i utseende eller smak men både ärtor och bönor finns både höga och låga. Bondbönor är knappast lämpliga i en låda då deras växtsätt skiljer sig från övriga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon