LaPaloma
Är det någon som har något bra recept på inläggningsgurka? Har börjat på mängder av smågurka i växthuset och måste ju göra något av den.
eba
Den här gurkmixen är suverän - blir som bostongurka fast bättre.

3 dl vatten
2dl ättikssprit
3 dl strösocker
1 msk salt
1 msk hela gula senapsfrön
1 hackad gul läl
1 kg små västeråsgurkor
1 röd paprika

Koka upp vattnet med ättikssprit. socker, salt och senapsfrö. Lägg i lök, koka 5 min.
Hacka gurka och paprika fint. Lägg i grytan och småkoka ytterligare en kvart. Fyll på rena burkar som fått stå i 100 grader varm ugn en stund. Förvara svalt (jag brukar ha gurkmixen i kylskåp).

LaPaloma
Tack för receptet! Vet du hur länge denna inläggning klarar sig i kylskåp?
eba
Den håller sig länge - ett år i alla fall. Huvudsaken är att burkarna är rena och heta och att man fyller dem ända upp. Man kan lägga dem upp och ned och svalna när man satt på locket, då blir det riktigt tätt.
rosita
Detta receptet är det enklaste jag någonsin gjort och numera gör jag det varje år! Ingen kokning!

2 kg västeråsgurkor skivas. Häll över ½ kg socker och ½ dl salt och till sist 1 dl ättika (24%). Rör om ett par gånger och låt stå svalt ett par dygn.
Lägg på burkar tillsammans med dillkronor, gult senapsfrö och pepparrot.
Jag brukar även lägga i ett ekblad för att behålla krispigheten i gurkan!
Christina i Taxinge~
CITAT (eba @ 24-07-2009, 14:22) *
Den här gurkmixen är suverän - blir som bostongurka fast bättre.

3 dl vatten
2dl ättikssprit
3 dl strösocker
1 msk salt
1 msk hela gula senapsfrön
1 hackad gul läl
1 kg små västeråsgurkor
1 röd paprika

Koka upp vattnet med ättikssprit. socker, salt och senapsfrö. Lägg i lök, koka 5 min.
Hacka gurka och paprika fint. Lägg i grytan och småkoka ytterligare en kvart. Fyll på rena burkar som fått stå i 100 grader varm ugn en stund. Förvara svalt (jag brukar ha gurkmixen i kylskåp).

Ja, denna gurka blir suveränt god!!!!!!!
Fick till några burkar..... wub.gif

[attachment=39714:dscn4959.jpg]

Tack eba!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon