|
Skulle phalaenopsis trivas att växa i sand? Jag har snöat in på sandodling och testar det till en del krukväxter nu. Ska jag våga prova med en brudorkidée?
Sussie F-Flower
20-07-2009, 09:00
Jag gissar att den inte trivs i det... Phalaenopsis vill ju ha syret och ljuset på sina rötter vilket försvåras tror jag, om du planterar i sand. Det borde ju bli mer kompakt omkring rötternå då än vad orkidébarken ger...
Okej, man kan kanske blanda orkidéebark och sand...  Om jag förstått det rätt, ska ju sanden ge mer syre åt rötterna än jord i alla fall...
CITAT (rosita @ 20-07-2009, 10:09)  Okej, man kan kanske blanda orkidéebark och sand...  Om jag förstått det rätt, ska ju sanden ge mer syre åt rötterna än jord i alla fall... När det gäller orkidéerna är det inte bara luften som ska komma åt rötterna, utan även ljuset. Sanden är för tät för att ljuset ska kunna komma åt rötterna, vilket bara kommer leda till att rötterna ruttnar och nya rötter kommer inte växa ner i substratet och om blomman överlever, kommer den istället att välta ur krukan.
Nils Åkerstedt skriver i sin bok Boken om marktäckning - och om odling i sand, att orkidéer som Paphiopedilum, venussko och Cymbidium blommar bra och får fina blad när de odlas i sand. Men det är kanske annorlunda med Phalaenopsis.
Sussie F-Flower
20-07-2009, 15:06
CITAT (rosita @ 20-07-2009, 14:15)  Nils Åkerstedt skriver i sin bok Boken om marktäckning - och om odling i sand, att orkidéer som Paphiopedilum, venussko och Cymbidium blommar bra och får fina blad när de odlas i sand. Men det är kanske annorlunda med Phalaenopsis. Ja, dessa orkidéer som du nämner är markväxande, kanske någon är litofytisk också (växer på stenar...), kan inte utantill... Därför har också dessa orkidéer när man köper dom, en icke genomskinlig kruka... Paphen lever epifytiskt (på trädstammar) och kräver därför ljus och syre till sina rötter. Har du ingen annan orkidé som du kan prova med då, Rosita? edit: stavfel.
Jag har en Dendrobium, så jag kanske ska prova med den? Vet inte om jag vågar, jag vill ju inte förstöra den...
Jag skulle inte rekomendera att sätta en dendrobium eller brudorkide i sand. Dom har tjocka rötter, som tar upp ljus. Paphiopidilum, cymbidium och cambrior är tunnrotade orkideer, som har helt andra behov, och inte tar upp ljus med rötterna. Dom kan möjligtvis ha lite grov sand i. Men alla orkideer är känsliga för övervattning, så är du hundra på, att det var plantering i sand och inte bara krukan som stog i sand? Vet att det går att odla dom i hydrokultur, men tycker nog att vanlig plantering med bark i krukan är bäst.
CITAT (pejori @ 21-07-2009, 00:40)  Jag skulle inte rekomendera att sätta en dendrobium eller brudorkide i sand. Dom har tjocka rötter, som tar upp ljus.
Men alla orkideer är känsliga för övervattning, så är du hundra på, att det var plantering i sand och inte bara krukan som stog i sand? Den Dendrobium jag har är köpt i en vanlig vit kruka och inte genomskinlig, så de rötterna kan inte ta upp ljus. Och enligt Nils Åkerstedt är hans Paphiopedilum, venussko och Cymbidium planterade i sand.
Jag odlar Paphiopedilum i Weibulls vulkangrus, det finns att köpa i dom flesta gardencenters. Jag skulle nog våga prova det på brudorkideen oxå trotts att den e epifytisk. Man behöver ju inte ta den dyraste orkideen man har
CITAT (rosita @ 21-07-2009, 06:41)  Den Dendrobium jag har är köpt i en vanlig vit kruka och inte genomskinlig, så de rötterna kan inte ta upp ljus.
Och enligt Nils Åkerstedt är hans Paphiopedilum, venussko och Cymbidium planterade i sand. Står det så så är det väl bara att plantera dom i sand...  CITAT (tribo @ 21-07-2009, 10:52)  Jag odlar Paphiopedilum i Weibulls vulkangrus, det finns att köpa i dom flesta gardencenters. Jag skulle nog våga prova det på brudorkideen oxå trotts att den e epifytisk. Man behöver ju inte ta den dyraste orkideen man har  Vulkangrus och även lecca går bra, men det är inte samma sak som sand...? Nu säljer ICA brudar för 60 kr. så visst kan man köpa en billig och testa.
CITAT (rosita @ 21-07-2009, 06:41)  Den Dendrobium jag har är köpt i en vanlig vit kruka och inte genomskinlig, så de rötterna kan inte ta upp ljus.
Och enligt Nils Åkerstedt är hans Paphiopedilum, venussko och Cymbidium planterade i sand. Varför frågar du om råd om du bara ska ta defensiv ställning och fråga emot de som svarar dig? Dendrobiums rötter kan ta upp ljus, men behöver inte göra det för att överleva (de gör det inte i lika stor omfattning som phalaenopsisar). Därav att de oftast säljs med färgad kruka, ibland med genomskinlig. Varken Dedrobium eller Phalaenopsis skulle må bra av att planteras i sand. Däremot de du nämner skulle kunna fungera då de har tunnare rötter som är mer anpassad för att leva i jorden. (d.v.s. de är marklevande).
CITAT (bogg @ 21-07-2009, 19:54)  Varför frågar du om råd om du bara ska ta defensiv ställning och fråga emot de som svarar dig? Förlåt, jag frågar för att förstå! Jag upplever det som att det finns delade meningar och jag får dubbla budskap. Men jag har frågat färdigt! Tack alla för era svar!
Piccante
21-07-2009, 22:37
CITAT (rosita @ 21-07-2009, 22:44)  Förlåt, jag frågar för att förstå! Jag upplever det som att det finns delade meningar och jag får dubbla budskap. Men jag har frågat färdigt!
Tack alla för era svar! Du bör ju utgå ifrån hur dina orkideer lever naturligt. Vissa epifyter klarar kanske att fotosyntetisera genom bladen enbart men kan även göra det med rötterna om de får tillräckligt med ljus. Epifytiska arter vill ju ha hög luftfuktighet för att inte torka ut och det får du inte i sand för även om sanden känns fuktig så är vattnet bundet i porerna i sanden och inte fritt. Har du en epifyt odla den som epifyt. Markorkideer däremot kan säkert odlas i sand så vida de inte är kalkgynnade och behöver kalkrikare jord.
smajlizz
22-07-2009, 14:31
Varför inte ta sten, typ prydnadssten eller lite större akvariesten, istället för sand?
Sussie F-Flower
22-07-2009, 17:47
CITAT (smajlizz @ 22-07-2009, 15:31)  Varför inte ta sten, typ prydnadssten eller lite större akvariesten, istället för sand?  Ja, det skulle jag nog hellre tro på... om det absolut ändå ska sandas... Fast det är ju ändå inte Nisses idé, att använda akvariesand/grus...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|