Full version: I morgon Löta !
Erika i Sandviken
I morgon tänkte vi åka till Löta, och jag tänkte höra om någon har några "stalltips".

Jag brukar alltid ha en lång lista när jag åker dit,men i år vet jag bara att jag behöver två rejäla klättrare,till en smal pergola. Jag funderar på Valdemar,har ni andra förslag,kanske inte Valdemar ens trivs i zon4 ???

Sen ska jag kolla hur Morden Snow Beauty ser ut..
Sen vet jag inte,men jag har säkert kärrorna fulla ändå.Men om någon av er varit där i år och på förhand vet något som såg så där extra bra ut tänkte jag...

En stor väldoftande och remonterande eller långblommande buskros på minst 1.5m behöver jag också.Och har tidigare fått tips om Henry Hudson,Wasagamin, (måste kolla den tråden igen)

esters-tradgard
Vi var där för några veckor sedan och kom hem med 1mossros (min mamma köpte den) och tre Ilse krohn superior. De har ju hur mycket som helst. Had kunnat handla ihjäl mig på deras mossorsor. Såg en irma men den var inte så rolig och även anna som inte såg så jättekul ut. Wasagamig tror jag de har men såg inte en.

Austin rosorna var inte så jättefina men knätterrosorna och de gammeldags rosorna var hur fina som helst.

Vi var där i 30grader värme och alla blommor blommade, det var varmt men fantastiskt. Hoppas du får en underbar dag.

/ester
Ezereht
Åhh jag skulle också vilja flja med, finns det plats i resväskan erica wink.gif Hoppas ni får jätteroligt biggrin.gif
Erika i Sandviken
Jaa om det finns så mycket plats kvar vet jag inte,med tanke på att det brukar se ut så här när man åker där ifrån....

[attachment=38721:2008_08010016.JPG]

[attachment=38722:2008_08010017.JPG]
Thé
Hi hi, det där känns igen på något sätt... fast jag brukar låta posten skicka det mesta smile.gif
Ezereht
Wow biggrin.gif
Erika i Sandviken
Jaa då var man hemma igen då....

Och med hem från Löta kom..

[attachment=38842:Hanne.JPG]
Hanne, -aha,vilken doftbomb!
Och stoooora blommor.

[attachment=38844:Heidetraum.JPG]
Ett enormt exemplar av Heidetraum
En lågväxande ros,med miljoners miljoner knoppar.

[attachment=38845:Marie_Curie.JPG]
Marie Curie,också ett mycket stort exemplar.

[attachment=38846:Regensberg.JPG]

[attachment=38847:Regensberg_09.JPG]
Regensberg,också en lågros,bara 35cm hög.
Rosa(vita blommor,alldeles förfärligt söta blommor.
Ser nu att kameran inte återger rätt färg,den här är riktigt babyrosa och vit.

Och till sist en
[attachment=38848:Ritausma.JPG]
Ritausma

Alltså vad ger dom sina rosor,många är ju gigantiska ?!

På väg hem svängde vi av till Söderfors och därifrån fick det följa två nya klematis vid namn
Etoile Nacrée,stooora vita blommor.
Ezereht
Marie Curie skulle jag vilja ha bara för att jag beundrar kvinnan bakom namnet. Hon var alltid en stor idol. Å vad give jag icket för att få se de där plantskolorna.
Kajsa
Oj Erika, det gick knappt att stänga bakluckan där, lycka till med alla rosor. Regensberg är vacker är den lite strimmig och Ritausma satte jag i våras.
Erika i Sandviken
CITAT (Kajsa @ 22-07-2009, 15:54) *
Oj Erika, det gick knappt att stänga bakluckan där, lycka till med alla rosor. Regensberg är vacker är den lite strimmig och Ritausma satte jag i våras.

Regensberg är som en korsning mellan Händel och Nostalgi i färgsättning,fast nyansen är riktigt babyrosa och vit.Ganska stora blommor på en så liten ros måste jag säga (35cm hög endast)
Jätte fin är den.Ska bli intressant att se hur den klarar vintern.
Kajsa
Då avvaktar jag lite med den rosen och ser hur det går hos dig, jag tror jag sett den hos Hortogreen.
Erika i Sandviken
CITAT (Ezereht @ 22-07-2009, 15:36) *
Marie Curie skulle jag vilja ha bara för att jag beundrar kvinnan bakom namnet. Hon var alltid en stor idol. Å vad give jag icket för att få se de där plantskolorna.

Du skulle rosen i verkligheten, alltså vilken planta,och va knopp och vilken färg !!!!!
Alltså en vanlig plantskola tar mellan 129:- -159:-för en vanlig liten krukad ros,en normal rosplanta.
Hur i hela friden kan man då få dessa gigantiska rosplantor som faktiskt Löta erbjuder för i detta fall 139:- (för M.Curie)
Jaaa en underbart vacker ros kan jag bara säga.Tror nästan jag ska dutta med henne i vinter uti fall att....
AK i Sura
Oj oj då ficka jag se alla de fina rosor du köpt på Löta! Marie Curie får nog lov att komma på min måste ha lista. Nu hade ju jag tänkt mig ett besök i Söderfors i morgon (har aldrig varit där) men det kanske får bli Löta istället. Har visserligen shoppat loss där tre gånger redan i sommar men men....
Regensburg köpte jag förra sommaren, jag blev galet kär när jag såg den i all sin prakt på löta men i min rabatt passade den inte. Den såg ju ut som en plastblomma. Flyttade den två gånger mitt i sommaren och nästan hoppades att den skulle dö men den överlevde! På sin nya plats skriker den inte lika mycket och nu börjar jag nog tycka om den lite i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon