Full version: Kompostpinnar!
LaPaloma
Jag håller på att bli galen på dessa kompostpinnar som man ska använda i varmkomposten för att röra ocm och luckra upp. De går ju bara sönder hela tiden. Jag har varmkomposten "Gröna Johanna" som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. Pinnen som tillhörde denna kompost vid köpet fick jag laga ganska många gånger tills det inte gick längre. Köpte sedan en kompostpinne på Plantagen i plast för 150 kronor och den höll bara i två månader! Inte blir det varken ekonomiskt eller miljövänligt att köpa nya pinnar hela tiden.

Hur gör ni andra? Har ni egentillverkade kompostpinnar eller använder ni något annat för att röra om i komposten?
KURT
Går det inte att använda en kultivator eller något liknande i stället?
Gasolgrill
Jag använder en ca 5 cm tjock enstam som jag har fått.
Funkar utmärkt men kräver ett lite annorlunda omrörningssätt än köpepinnarna.
kentbra
Vadå, röra om i komposten. Det var det larvigaste.
Jag varvar min kompost med gräsklipp. På vareje lager grässklipp lägger jag en tidning.
Sedan strör jag på KOMPOSTSTART över det hela.
Så ett nytt lager. Varje lager är 25 tll 30 cm tjockt.
Fyller på hela sommaren. Högen sjunker ihop med tiden och till hösten är den runt metern hög.
Får ligga under hela vintern. När våren kommer så är den färdig.
Har ALDRIG RÖRT OM ELLER GRÄVT I DEN FÖRRÄN DEN ÄR FÄRDIG.

Kent
KURT
CITAT (kentbra @ 20-07-2009, 13:04) *
Vadå, röra om i komposten. Det var det larvigaste.
Jag varvar min kompost med gräsklipp. På vareje lager grässklipp lägger jag en tidning.
Sedan strör jag på KOMPOSTSTART över det hela.
Så ett nytt lager. Varje lager är 25 tll 30 cm tjockt.
Fyller på hela sommaren. Högen sjunker ihop med tiden och till hösten är den runt metern hög.
Får ligga under hela vintern. När våren kommer så är den färdig.
Har ALDRIG RÖRT OM ELLER GRÄVT I DEN FÖRRÄN DEN ÄR FÄRDIG.

Kent

Men nu gällde detta en varmkompost, och där är det främst bakterier som står för nedbrytningen. Och då kan man behöva hjälpa till att röra om, när det är alltför varmt för att djur skall kunna sköta om det hela som i en trädgårdskompost. Och varmkomposten måste dessutom fungera hela året om.
LaPaloma
Japp, det rör sig om en varmkompost som är igång under årets alla månader. Där lägger jag allt som går när det gäller hushållsavfall och vi får en mycket fin jord av detta. Denna typ av kompost måste man röra om i. Det behöver man inte om man har en vanlig trädgårdskompost. Det blir otroligt varmt i komposten och det ryker när man rör om i den.

Ska prova med en kultivator och potatishackan smile.gif .
Fågelvägen
De som säljer varmkomposten Cipax har också en stor skruvliknande plastgrej som man rör om med. Den fungerar bra och har åtminstone hos oss hållit i 4-5 år. Den skadar inte insidan av kompostbehållaren, som metallverktyg kanske gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon