Jag har blivit så förtjust i liljor. Men kan man plantera massor av olika sorters liljor i en och samma rabatt? Blir det fint att bara ha liljor eller ska man blanda upp dem med något annat?
Tacksam för tips och råd.
Sofia H
21-07-2009, 07:59
Liljor är jättevackra och självklart ska de vara många! Men sätter man bara liljor blir det lite tomt i rabatten. De blommar sent på sommaren och fram till dess blir det mest gröna "kvastar" som sticker upp lite här och där i rabatten. Att blanda lite brukar bli vackert. Sätt låga växter längst fram och höga växter längst bak, det är en bra grundregel. Tänk på när växterna blommar! Sätt några tidiga blommor (påskliljor, pingstliljor, lundvivor), några lite senare (pioner, riddarsporrar, dagliljor) och ytterligare lite senare (höstflox). Sedan låter du liljorna sticka upp lite här och där mellan de övriga växterna, ensamma eller i små grupper. De här arterna växer i princip i hela landet. Så ser min stora rabatt ut, jag har också mängder av pärlhyacinter som blommar tidigt på våren. En del populära liljor finns som storpack - och när man talar om liljor betyder det ca 5 st. Det kan vara bra att välja liljor i en lite diskret och neutral färg, kanske vitt, som passar till "allt". Och när du komponerar rabatten - ta inte en av varje, och femton sorter, utan sätt flera likadana plantor tillsammans i en grupp. Om du sedan tycker att det blev för lite liljor, så kan du plantera ett gäng till i en stor kruka!/Sofia
Tusen tack för jättebra tips! Hur planterar jag lökarna med tanke på att de blommar olika? Tidiga i en grop och sena i en annan? Eller alla i samma grop? Eller ska jag göra en lång rad med varannan tidig/sen-lök?
Inga från Närke
21-07-2009, 11:19
Liljor är vackra blommor men tyvärr drabbas de ofta av liljebaggar som man omedelbart måste avlägsna manuellt och döda för annars har du inga liljor kvar tyvärr. Sök på nätet så hittar du mera om dem innan du planterar liljorna. Men är du villig att lägga ner det jobbet så har du många underbara blommor i din trädgård.
Sätt dem i lite olika grupper så får du en bra spridning. T.ex. en grupp senare och en grupp tidigare blommande, varannan beroende på hur stor rabatt du har och trivs de som förökar de sig ju också.
Lycka till.
Glöm bara inte när det gäller lökväxter att de vill stå torrt och väldränerat.
/S