Full version: Att klippa sniglar
Bee
Jag har i år ilsknat till och börjat klippa itu de eländiga slemmiga sniglarna.
Jag vill inte använda min bästa sekatör till detta utan använder en - i och för sig fin - Fiskars jag fick som tack för en prenumeration på nån tidning.
Den är belagd med nån typ av "non-stick" och snigelslemmet fastnar bra. Det är lite meckigt att göra ren den. Jag vill ju inte använda diskborsten!
Hur gör ni andra som klipper sniglar rent era redskap? Har ni separata borstar och trasor enbart till detta? Finns det smidigare sätt?
kentbra
Klippa dem verkar jobbigt.
Själv använder vi salt. Vanligt medelhavssalt köpt på Lantmännen.
Har gjort som en 15 cm bred kanal i trä, som sniglarna måste över, för att komma in på gården.
I denna ligger ett lager salt.
De sniglar ( cirka 5 till 6) som vi plockar kvällar och mornar lägger vi i en plastlåda med salt.
De dör omgående i saltet.
Bara att prova.

Sägas kan att båda våra grannar har jätteproblem med sniglar.
Men som sagt, in till oss kommer inte många.

Kent
lenaandersson
Jag har slutat att göra ren den, använder den bara till sniglar varje kväll.
När jag är klar för kvällen så tar jag och klipper i högt och tjockt gräs, så jag får bort det värsta.
Fågelvägen
Klipper inte, för då ser man innehållet i snigeln på nära håll sick.gif
Jag hugger itu dem med en vanlig spade, alltså en med ca 1 m skaft. Slipper också böja mig. Fast om snigeln hunnit in i en rabatt blir det sekatören i alla fall, någon avlagd som inte behöver rengöras.
Men pantersnigeln lämnar jag i fred, eftersom den påstås äta bara vissna växter.

Jag läste nyligen att sensationella försök med hudkrämer har gjorts, med snigelslem som ingrediens. Visst, "Naturen är god" (Arla) och full av hemligheter, men visst får marknadsförarna ett litet problem...
CillaM
CITAT (kentbra @ 20-07-2009, 14:10) *
Klippa dem verkar jobbigt.
Själv använder vi salt. Vanligt medelhavssalt köpt på Lantmännen.
Har gjort som en 15 cm bred kanal i trä, som sniglarna måste över, för att komma in på gården.
I denna ligger ett lager salt.
De sniglar ( cirka 5 till 6) som vi plockar kvällar och mornar lägger vi i en plastlåda med salt.
De dör omgående i saltet.
Bara att prova.

Sägas kan att båda våra grannar har jätteproblem med sniglar.
Men som sagt, in till oss kommer inte många.

Kent

Sniglarna dör inte omgående utan plågas rejält vilket jag tycker är bra dumt. Bra dumt är också attt använda salt. Salt tar död på det mikrobiologiska livet i marken, och på växter. Något som jag antar att alla här på forumet Odla, odlar. Sekatör, eller en påse där du samlar dom i och sedan in i en frys. Där går de i dvala och dör. Eller, en hink där du samlar sniglarna i och som du, när du är klar, häller kokande vatten över. Då dör sniglarna direkt. Nästa dag är det bara att gräva ner geggan i komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon