spacepingo
20-07-2009, 12:30
Jag var ute och skulle samla nässlor att göra gödselvatten av. Det bästa stället för nässlor här är en "skräphög" i skogen där det verkar som om folk dumpar sitt trädgårdsavfall och döda krukväxter mm. Där hittade jag denna växt som jag "räddade". Vad är det för något jag hittat? Kan det vara en pion? Och var och hur djupt ska jag plantera den för att den ska trivas?
[attachment=38740:DSC06089.JPG]
/Mimmi
GunnellF
20-07-2009, 12:38
Tycker att det ser ut som en Pion.
spacepingo
20-07-2009, 12:54
Hur djupt ska den planterass i så fall? när jag hittade den stod rotknölarna på jorden men den ska väl egentligen stå djupare? ska knölarna/rötterna vara helt täckta av jord eller ska de ligga precis i ytan?
/Mimmi
Bengalow
20-07-2009, 13:43
Kan ju annars vara en libbsticka.....
Jo visst en pion. Sådant här är skoj, att hitta växter som andra ratat. Men din pion ser ut att behöva delas. Pilla försiktigt isär rötterna eller försök att få 2 klumpar av en. Pioner ska planteras grunt, en mer vid grop än djup alltså. Jag kan förstå att du tror den ska planteras djupt med tanke på rotklumpen men de blir gärna så efter många ställen på samma plats.
Sussie F-Flower
20-07-2009, 15:12
spacepingo
20-07-2009, 16:20
CITAT (CillaM @ 20-07-2009, 15:46)

Jo visst en pion. Sådant här är skoj, att hitta växter som andra ratat. Men din pion ser ut att behöva delas. Pilla försiktigt isär rötterna eller försök att få 2 klumpar av en. Pioner ska planteras grunt, en mer vid grop än djup alltså. Jag kan förstå att du tror den ska planteras djupt med tanke på rotklumpen men de blir gärna så efter många ställen på samma plats.
Ok, ska försöka dela den då (=två fynd

) men hur djupt är grunt? Ska knölarna vara täckta med tunt lager jord eller ska knölarna ligga synliga precis i jordytan?
/Mimmi
Du ska täcka plantan/plantorna med ungefär 5 cm jord. Gropen ska vara vidare än vad den är djup så kan rötterna vidgas åt sidan och bli en stor buske. Jag brukar strössla på jorden och sedan känna med fingrarna var rötterna är, de ska inte synas men kan lätt kännas genom det 5 cm tjocka jordlagret. Sedan är det bara att vänta. Blommar de inte första året så är det inte så konstigt, de behöver ibland fler år på sig innan de ger första blomningen efter en flyttning.
definitvt en pion...har själv några på ballkongen,som snart blommar!
hur har det gåptt med ditt fynd?
spacepingo
31-07-2009, 16:01
Jodå det har gått bra, jag ansade den lite, tog bort en hel del döda rötter och planterade den sedan enligt råden ovan. Den har inte tappat några bla eller vissnat än i alla fall. Vi får väl se vad som händer nästa år. Det blir ju en överraskning vad det blir för nåt av den. Jag får lägga in bilder när den blommar
/Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.