Full version: Woodlan
bellaobert
Vi tänkte anlägga ett sk woodland med början nu till hösten. Har ni några bra tips på snabbväxande lövträd och hur man får gångarna att bli fina? Vi hade tänkt att ha gräsgångar men man måste ju komma åt att klippa och gräset får ju inte ta över, hur gör man?
Fågelvägen
Jag grävde bort gräset och lade pinjebark på gångarna. De har hållits ganska ogräsfria och ser rätt naturliga ut bland träd och buskar. Barkmull ser också bra ut, men fungerar mer som mull, dvs. där börjar ganska snabbt växa allt möjligt .
min hemsida finns en bild + en del andra alternativ till stigar.
Kolla också Gunilla T:s inlägg i forumet! Hon har väldigt fina stenläggningar i skogsmiljö.
Gunilla T
Oj, så spännande! Det bästa ni kan göra är att läsa på så mycket ni hittar om hur man skapar ett woodland. I tidskriften "Natur och trädgård" nr 2 2009 finns ett stort reportage om hur man gör för att åstadkomma woodland.

Familjen som gjorde detta började med 50 kvm ungefär, idag, 15 år senare är woodlandet ca 400 kvm . Man började med att bearbeta jorden, all jord grävdes upp och silades och lades tillbaka sedan den uppblandats med torv. En del träd fick stå kvar som skydd i avvaktan på att de planterade träden växte upp. Man började med de härdigaste träden för att sedan plantera mer känsligare ,när skyddet vuxit upp.

En del vattenhål skapades också. Nolltolerans mot allt ogräs.

I artikeln finns en lång lista på träd och perenner som lämpar sig för woodland miljö. Träd som nämns är magnolia, stewartia, idegran, klöveralm, hiba, hemlocksgran, deutzia...

Lycka till!

bellaobert
Tack! Vilka fina bilder, jag blir helt sjuk. Ska se om jag kan få tag i tidningen. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon