Den här snäckan finns egentligen på film, men jag vet inte hur jag ska visa det så jag "printscreenade" två bilder istället.
Som ni ser är den vänstra antennen jättekonstig. Det liksom pulserar i den och det gröna åker upp och ner... Längst upp finns små svarta saker. Nån som vet vad som hänt den?
[attachment=38744:Sn_cka1.gif]
[attachment=38745:Sn_cka2.gif]
spacepingo
20-07-2009, 16:56
Om jag inte minns fel så ska det där bero på en parasit i snigeln... jodå, här är en länk med film på fenomenet.
http://www.ehinger.nu/undervisning.old_090...gel-parasit.phpParasiten kommer in i snigeln som får pulserande antenner. detta gör att den lättare blir upptäckt av fåglar som är nästa steg i parasitens cykel.
/Mimmi
Ja precis så där ser den ju ut! En parasit alltså... Usch vilken grej!
Myosotis
20-07-2009, 18:49

Det har jag sett på tv en gång, har fortfarande mardrömmar om det. [attachment=38756:kotzkl.gif] Finns det på riktigt?!

Finns det i
Sverige?!

Jag ska aldrig gå ut mer! [attachment=38755:kotz.gif]
spacepingo
20-07-2009, 19:36
Ja det finns i Sverige, jag har sett det själv ett par gånger. Det ser sjukt ut, det är synd om den lilla snigeln
Tänkte på en sak till.... Jag har ju skrivit att det är en snäcka - men det kanske ska vara snigel? Jag tänker mej att alla med hus är snäckor...
spacepingo
20-07-2009, 19:52
CITAT (Berith @ 20-07-2009, 20:46)

Tänkte på en sak till.... Jag har ju skrivit att det är en snäcka - men det kanske ska vara snigel? Jag tänker mej att alla med hus är snäckor...

Du har alldeles rätt, det är en snäcka (men jag kallar alla för snigel även om det är lite slarvigt)
Aha, då fortsätter jag med det.
skogstroll
21-07-2009, 08:40
CITAT (spacepingo @ 20-07-2009, 17:56)

Parasiten kommer in i snigeln som får pulserande antenner. detta gör att den lättare blir upptäckt av fåglar som är nästa steg i parasitens cykel.
Smart parasit...
CITAT (Myosotis @ 20-07-2009, 19:49)

Det har jag sett på tv en gång, har fortfarande mardrömmar om det. [attachment=38756:kotzkl.gif] Finns det på riktigt?!

Finns det i
Sverige?!

Jag ska aldrig gå ut mer! [attachment=38755:kotz.gif]
Men lilla vän

jag tror inte du behöver oroa dej. Dom går nog bara på såna med antenner.
Myosotis
21-07-2009, 18:24
CITAT (Berith @ 21-07-2009, 10:23)

Men lilla vän

Du vet väl inte hur jag ser ut...
[attachment=38854:alien.jpg]
CITAT (Berith @ 21-07-2009, 09:23)

Men lilla vän

Parasiterna värdväxlar ju nästan alltid mellan helt olika grupper av djur, t ex sniglar/snäckor och däggdjur.
Jan Lindgren
21-07-2009, 18:54
Hej!
Ska man vara rädd för parasiter bör man börja med att vara riktigt rädd för lösdrivande katter.
MVH
Jan Lindgren
Meriona
21-07-2009, 19:36
Stackars lilla snäcka!
Jag såg på Planet Earth att det fanns nån svamp som växte upp ur huvudet på nån sorts myror i djungeln. Snacka om läskig parasit!
Kanske var det det som Kurt länkade till, men jag orkar inte läsa så mycket engelsk text...
vildvittra
22-07-2009, 22:11
hi hi hi!!kan inte sluta skratta åt din fina bild Myo
tror inte du behöver vara orolig:)
Parasiten i bärnstenssnäckans antenner är en liten sugmask, Leucochloridium paradoxum, och den har ett facinerande men "otäckt" kretslopp.
Maskarna lever som parasiter i bärnstenssnäckor. När de "vill vidare" i sin utveckling, ser man dem i snäckans antenner, där de går ut i antennerna, och drar sig inåt igen, ut och in, så antennerna liksom pulserar.
Det här uppmärksammas av fåglar, som antagligen tror att det är en mask (vilket det ju är), och så hackar de i sig tentaklerna.
Sedan lever masken i fågelns tarm och lägger ägg. Äggen följer med fågens avföring, och några hamnar på blad som snäckan äter - och så är cirkeln sluten.
Jag såg det här i min trädgård för några år sedan. Otäckt. Givetvis har jag fotat det. Men "aldrig publicerat" bilderna förut, för de är äckliga.
Men, för er som vill se, premiär-visar jag ett par av dem nu. Dock i ett eget, nytt, inlägg, med varningstext. Så ingen ramlar över bidlerna i misstag.
Ska genast hoppa över till nästa tråd!