Kapten.Nilu
Halloj i Bersån!

Nu är det ju såhär förstår ni att jag är ute på djupt vatten. Jag har blivit med "hus" och behöver således er expertis med att välja ett (kanske två, om det inte är en omöjlighet) träd.

Som ni ser på bilden är utrymmet hyfsat begränsat men nog tordes något träd kunna bo där?
(där, läses som längst ner mot avskärmaren, typ)

Jag har ju inte år av erfarenheter i ryggen men jag hoppas kunna ta del av era med att välja ett träd som inte blir för stort så jag riskerar enerverande försäkringsärenden då mitt träd gjort blixtvisit i grannens sovrum eller behöva finna det i mitt eget förråd då vinden blåst upp om hösten.

Så vad tror ni?

EDIT: fumlade med bilden, nytt försök
GunnellF
I vilken zon bor du?
Huggorm
Ungefär hur stor får det bli, om du jämför med trädet som står på andra sidan skärmen?
Kapten.Nilu
söderförort, till hufvudstaden
har inte hunnit lista ut ännu i vilken zon =D

huggorm: Gärna i samma storlek i full size, men gärna med mer fylligt lövverk
Fågelvägen
Välkommen hit Kapten.Nilu!
Är avskärmaren detdär bruna staketet? I så fall behöver du veta hur stort grannens träd blir, det som står alldeles nära staketet? Det kanske snart kommer att skugga ditt träd.
Och skriv gärna vilka träd du själv tycker särskilt om resp. tycker illa om! Ska trädet ha frukter, vacker höstfärg? Ska du kunna sitta under det?
GunnellF
Då bor du nog i zon 2-3 beroende på var söder om hufvudstaden... Det finns en del fina rönnar, Sorbus, som inte blir så hiskeligt stora t ex Pärlrönn, S. fruticosa, 2-3 m.
Huggorm
Rönn är förstås det bästa alternativet, dom blir relativt små, klarar torka, mager jord, har fina höstfärger, bär till fåglarna, löv som inte behöver räfsas ihop och så vidare.
liran
Ett fruktträd på svagväxande stam!
Fru DC
Mina förslag:
Carmensitarönn
Dvärgsyren ´Palbin´
Silverpäron
Huggorm
Vill man lyxa till det kan man ju testa någon av alla småväxta lönnar. Amerikansk strimlönn (acer pensylvanicum) kan väll bli något högre, men det tar i såna fall bra många år här upp på gränsen av dess utbredningsområde
Karsan
Eller en rönnsumak, rhus typhina. Har en härlig grönska och fantastisk höstfärg

och är vacker på vintern med sina röda "kottar"
blomkronan
Hej och välkommen till odla smile.gif
Har du nyligen flyttat in?? Så vill jag avråda dig att plantera ett träd på den platsen nu direkt... Boa in dig och fundera på vad du kan göra med platsen i stället smile.gif Kanske ett par pallkragar med nyttoväxter tummenupp.gif sallad, morötter, brokoli, böner, selleri, majs, ja... vad vet jag? vad du tycker om wink.gif Men jag hade inte planterat ett träd!
Racemosa
Jag gillar häggmispel. Det finns en spädvuxen variant "Ballerina".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon