Full version: Växtidentifiering
teo
Jag behöver lite hjälp med att identifiera några nya krukväxter. Här är den första. Jag gissar på någon typ av Euforbia men vilken?
GunnellF
Kan inte säja exakt men tror att det är nån Euphorbia.
Alexander-VG-zon3
eller en Hoodia gordonii.
teo
(Efter att ha googlat på Hoodia gordonii): nja, det tror jag inte, h.g. verkar ha mera längsgående åsar/ribbor men så är det ju inte på min växt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (teo @ 20-07-2009, 20:56) *
(Efter att ha googlat på Hoodia gordonii): nja, det tror jag inte, h.g. verkar ha mera längsgående åsar/ribbor men så är det ju inte på min växt.

dom är väldigt lika tycker jag. googlar du bilder så ser du oftast växter som växer i naturen plus GAMLA plantor.

är dom uttorkade och det är väldigt varmt så blir dom mer ihop sjunkna och skrynkliga plus äldre plantor blir mer ''fårade''. plus får dom mer vatten och mer näring så blir dom mer tjocka och spänstiga och då försvinner det mönstret mer.

och din planta är väldigt ung. har haft en sådan själv tills jag vattnade ihjäl den. men den såg exakt ut som din.
teo
Det visade sig nog vara en Euforbia trots allt: Euphorbia flanaganii (jag frågaade hos CactiGuide.com)
Alexander-VG-zon3
CITAT (teo @ 26-07-2009, 16:45) *
Det visade sig nog vara en Euforbia trots allt: Euphorbia flanaganii (jag frågaade hos CactiGuide.com)

det kan ju vara att att din växer dåligt, annars ser Euphorbia flanaganii inte ut så i tillväxten utan mer som en kompakt rosett men växer dom mörkt och för mycket vatten kan dom bli annorlunda. tror dock fortfarande mer på Hoodia gordonii, men jag kan ju ha fel.
teo
Jag har bara haft den några veckor, hittade den i en plantshop i ett hörn och den är ju ganska liten ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon