mathias.holmgren
20-07-2009, 18:32
Jag undrar om någon vet nåt om vad som orsakar irritation av ögon och luftvägar när man handskas med plataner. Jobbar med trädgårdsskötsel och tar bl a hand om en innergård zon 3 där ett antal Plataner står uppbundna kring en anordning av vajrar och stålrör. Platanerna ska beskäras utifrån denna ram. Idag när jag jobbat med detta hela dagen hostar jag så jag nästan kiknar och det kliar i ögonen. På bladen satt en slags vitt mjöl/damm som jag tror är det som irriterar. Hur kan man skydda sig?
Tacksam för svar!
Matte
GunnellF
20-07-2009, 18:34
Det kanske kan vara så att de är drabbade av
mjöldagg?
Bladen på Plataner SKA vara "dammiga". Det är deras sätt att ta upp näringen i omgivningen. Tar man bort detta damm, fungerar inte fotosyntesen som den ska och trädet mår dåligt!
Plataner är annars av samma släkte som vanlig skogslönn, så reagerar du på Platan, så reagerar du på lönn. Annars bör du fundera på vilka luftföroreningar det är som är bundna på bladen! Asbest? om det är en gammal byggnad...
Huggorm
20-07-2009, 20:19
CITAT (MariaS @ 20-07-2009, 20:59)

Plataner är annars av samma släkte som vanlig skogslönn, så reagerar du på Platan, så reagerar du på lönn. Annars bör du fundera på vilka luftföroreningar det är som är bundna på bladen! Asbest? om det är en gammal byggnad...
Det är väll ändå ganska avlägset släktskap mellan dom?
Alexander-VG-zon3
20-07-2009, 20:29
Sussie F-Flower
20-07-2009, 22:10
-Vad intressant!!! Har aldrig hört talas om Platan-träd.
Det kan vara frågan om sykomorlönn, jag tror det är det Maria syftade på. Den heter ju Acer pseudo
platanus länk
Alexander-VG-zon3
20-07-2009, 22:37
CITAT (CillaM @ 20-07-2009, 23:22)

Det kan vara frågan om sykomorlönn, jag tror det är det Maria syftade på. Den heter ju Acer pseudo
platanus länkden är inte heller släkt eller i samma familj som platan.
eller är det nåt jag missat?
http://www.biopix.dk/Family.asp?Language=s...ategory=Planter
Vad jag tror har skett är ett missförstånd, först från Mathias och sedan har det bara fortsatt. I och med att plataner, sykomorlönnar och vanliga lönnar är så snarlika för ett otränat öga har missförståndet bara fortsatt.
länkDet bästa vore ju om man verkligen kunde konstatera att det är frågan om plataner.
...och det finns fortfarande inget som är allergiframkallande från varken lönn eller platan. Men det ludna på platanens blad är ansamlingar av luftföroreningar och andra föroreningar, vilka kan framkalla allergi. Har altså inget med själva trädet att göra. Finns även vissa lönnar som också samlar föroreningar på bladen, (dock i mindre mängd) vilket naturligtvis ger samma reaktion.
Gossen Ruda
21-07-2009, 08:46
Jag har skrivit samma svar tidigare men kan upprepa. Platanerna är kända för att avsöndra små fina hår från bladen. Detta kallas Platandamm och kan vara irriterande för känsliga personer.
Ezereht
25-07-2009, 01:10
Munskydd är väl en bra idé och hanskar och kanske skyddsglasögon som man har på labb. Du lär se rolig ut, men det är vad jag kan komma på. Antihistamintabletter, ögondroppar...
Oavsett vad du reagera allergiskt på så är det väl något sådant som du behöver om du "måste" fortsätta arbeta där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.