Sommartorparn
Funderar på att plantera en smultronschersmin på en plats där det är skugga större delen av dagen. Kommer det att funka? Hur bred och hög blir busken som fullvuxen?
Bassam
Hej , Det är risken när odla man i skugga att det kommer mycket grönskar o lite blommor.

H :Bassam
EvaF
Hejsan,

Jag har en buske i skuggläge zon 2. Den växer så det knakar. Har klippt ner den ett par ggr och som mest har jag låtit den bli 3 meter hög. Den blommar rejält även fast den står i skugga. Klipper man ner den så får man räkna med två år innan man får den i full blom igen.

Hälsningar Eva
Sommartorparn
Oj, kan dom bli så höga whistling.gif
Dom jag har sett har bara varit kring 1/2 meter med ett ganska utbrett växtsätt. Har tänkt mig den i en skuggrabatt med perenner....

Skönt att höra att dom blommar även i skugga. Då ska jag nog göra ett försök (och hoppas på att den inte blir så stor....)
HelenJ
Jag tycker nog att du kanske bör välja en annan växt. En schersmin kan bli flera meter hög och lika bred, och den blommar vackrast i full sol. Vill du ha en buske som inte blir mer än 50 cm hög är nog schersmin inget bra val, om du inte ska hålla på och beskära den hårt hela tiden - och då lär den inte blomma så mycket.

Konvaljbuske (Clethra alnifolia) trivs bra i skugga, helst i lite sur jord också. Den blommar med gulvita liljekonvaljliknande blommor i aug-sept. Blir ca 1 - 1,5 m hög efter 10 år.

Kerria (Kerria japonica) blommar med smörblommeliknande gula blommor i maj-juni. Blir ca 1 - 1,5 m hög efter 10 år.

Luktolvon (Viburnum carlesii) har starkt doftande blommor i rosa och vitt i maj-juni. Blir ca 1 - 1,5 m hög efter 10 år.
Sommartorparn
Tack för tipsen!
Då kanske jag får fundera än vända till på detta.

Är det så att schersminer generellt växer väldigt långsamt? Jag planterade några doftschersminer för 10 år sedan. De har inte blivit högre än en meter. Är dom känsliga för blåst? Dessa står väldigt utsatt, så jag funderar på att flytta dom till en mera vindskyddad plats.
Ezereht
Det finns ju massor av olika sorters scherminer också, du kanske köpt en sort som är mindre?
Stiffe
Med rätt förutsättningar växer Schersminerna tämligen fort. Däremot inte med fel förutsättningar, såsom dåligt dränerat, blåsigt och hård/packad/mager jord.
/S
Sommartorparn
CITAT (Stiffe @ 29-07-2009, 01:36) *
Med rätt förutsättningar växer Schersminerna tämligen fort. Däremot inte med fel förutsättningar, såsom dåligt dränerat, blåsigt och hård/packad/mager jord.
/S

Tack för den förklaringen. Mina schersminer har jag planterat på absolut blåsigaste stället. Finns inget som stoppar vinden på många många mil. Tänkte att de skulle växa upp och bli vindskydd men de vägrar helt enkelt att växa upp..... crying.gif

Går det att flytta buskar som redan stått många år på en plats? Tänkte sätta dom innanför en liten syrénhäck, inte så hög ännu, men lite lä borde dom kunna få där. Kan det också vara så att dom har problem med lerjord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon