upptäckte i dag att jag fått löss på min jättefina spikklubba. växten är inte så stor men har ca 3-4 blomknoppar och 4 frökapslar. hur får jag bort de j*vlarna innan de äter upp min skönhet. vill inte skada växten.
spikklubba odlar lite häx grejer för skojs skull. tänker inte förtära under några omständigheter.
Duscha plantan med kallt vatten. Löss hatar kyla och fukt. Annars ställer du ut den så det får regna på den, då får även daturan en läcker skvätt med regnvatten, det gillar dom.
officinalis
25-07-2009, 17:26
Spikklubban är vad jag vet inte känd som häxvakt, snarare under andra ritualer världen över. Bland annat i Indien och i delar av Sydamerika. En häftig växt med speciell doft. Testa gärna att odla mexikansk spikklubba (D. inoxia). Dom är häftigare tycker jag!
Lössen kan du plocka bort med fingarna ifall du inte har så jättemånga så att det blir världens jobb. Annars är Marias tips bra. Dock kan spikklubbans blommor få fula fläckar av för häftigt regn. Inget jag sett själv dock.
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2009, 17:51
Har lite bladlöss på mina spikklubbor, de sitter främst i toppen så jag bara mosar dem med fingrarna då jag går förbi plantan så mycket mer än så behöver man inte göra, spikklubbor dör inte av lite lusangrepp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.