|
Det har aldrig hänt tidigare. Men igår bytte jag kanal mitt i ett trädgårdsprogram. För jag orkade bara inte titta på Helges trädgårdar tills programmet var slut. Det är ju fnösketorrt!! Dessutom presenteras vanliga trädgårdsväxter som små rariteter. Och det ser ut som om presentatören står och läser på pinnarna som är nedstuckna vid plantorna för att kunna förmedla vad de heter. Vad är det här för något? Kan SVT ge oss något roligare?? Vad tycker ni andra om programserien?
kryddan
30-10-2003, 13:20
Tja, såsom inte särskilt trädgårdskunnig tycker jag den är ganska trivsam  Jag hinner höra och se vad de olika växterna heter osv. Men jag förstår om man som mer proffsig tycker den är lite tradig.
Håller med dig Annki, har sett tre avsnitt nu och tycker att varenda trädgård är den andra lik. Ganska enformigt.
Micke
 Tycker man om perfekta engelska trädgårdar,där hur många trädgårdsmästare som helst sköter om anläggningarna,då är det ett bra program,man behöver nästan inte resa till England för att titta på trädgårdar,no ja; ser det i verkligheten är säkert en upplevelse.Men grönsaksdelen dä gubben sår sitt grönsaksland kan jag vara utan,det hör våren till.Förövrigt är programmet gammal,Drottningmodern levde fortfarande.Det var kanske rea på programmet?nä,nu är jag inte snäll mot sv.tv. Gröna rum är gröna rum.  Renate
Christer i Falköping
30-10-2003, 18:29
Håller med dig Anki, inte heller jag orkar med programmet. Christer.
Nää, inte jag heller - orkar med det alltså Dötrist!
Men den blå overallen är väl fin!? Måste ha blivit inpregnerat med nåt smutsavvisande medel, och handskarna med.
Bengt i Särö
30-10-2003, 22:26
Den SVENSKA AVUNDSJUKAN och Okunigheten. Bengt
kerstin z5-6
30-10-2003, 22:28
CITAT (Bengt i Särö @ 30-10-2003, 22:26) Den SVENSKA AVUNDSJUKAN och Okunigheten. Bengt  ????????????? Hur menar du då, Bengt? Man är väl inte avundsjuk när man tycker nåt är tråkigt? Uttråkad snarare
Bengt i Särö - Kan du förklara hur du menar, för jag förstår inte? Kerstin - Flamboyant är kanske inte så vanlig här hemma, men vi träffar den ofta på våra resor (försökte dra upp en med frön från Tenerife, men den blev inte så snygg inomhus). Nej, jag tänker mer på trädgårdsviva m m som vi fick se i onsdags innan jag knäppte av. Hur ovanlig är den? Vad jag efterlyser är svenskproducerade trädgårdsprogram i massor. Långa, innehållsrika och med växter som överlever även hos Kerstin. Och med en programledare som inte läser växtnamnen på pinnarna!
Jag tycker att Helges Haver är ett trevligt program. Helge är väl bra... eller? Jag tycker att han är lite småmysig! Att han läser innantill på skyltarna, so what - då blir det ju garanterat rätt! (Gunnel läser åxå på skyltar!!!) Jag gillar att titta på allt detta fantastiska som växter i de engelska trädgårdarna och är så ouppnåeligt för i alla fall mej som bor i zon 6. ...blåregn, suck... Att drömma sig bort från höstrusket är väl mysigt...?! Jag saknar också Gröna Rum men det ena utesluter väl inte det andra?
Ingrid på Västkusten
31-10-2003, 07:03
Jag tycker de är rättså OK - byta kanal gör jag även i andra program, även Gröna Rum -> tvärtom, jag tycker Helges trädgårdar är ju ett tecken på att vi får MER av trädgård på TVn! En positiv trend.....och Saviull Gardens är ett av de få ställena jag faktiskt har varit på......och de andra kan man tänka sig åka till :-D
Självklart skall vi ha svenskproducerat med - det krävs ju mer program av alla de trädgårdssorter!
Nä jag gillar Helge - iofs har jag bara sett två program :-)
Hälsar Ingrid
Mariann
31-10-2003, 07:27
har också bara sett två program men jag ser inte alltid Gröna rum heller. Sluta gnäll och var tacksam för allt som visas o se det du gillar. Vi har ju ett par kanaler o välja mellan och de flesta många!
Charlotte V
31-10-2003, 08:45
Jag tror att jag skulle tröttna om det höll på så här år ut och år in, men ännu så länge njuter jag! Man kan få inspiration till färger och former även om just de sorter som funkar i england och danmark inte går att använda. Ser programmen som en levande växtkatalog/bok och noterar glatt namnet på allt jag tycker är fint! Sedan får man kolla härdighet, etc.
Det går ju inte att jämföra med Gröna Rum som har ett helt annat upplägg - de kompletterar varandra bra tycker jag, bortsett från grönsaksavsnitten i slutet av programmet, men det är ju bara för att jag själv inte är intresserad av sådant.
Tycker vi ska vara tacksamma för alla program vi kan få!
Ha en trevlig helg alla glada trädgårdsmänniskor!
Charlotte
Nej, såna där engelska parker är inget för mig. I varje fall inte på TV. Fast lite kul var det i och for sig att få se Vita Sackervills vita trädgård. Annars sitter jag mest och väntar på grönsaksdelen. Fast det är nästan tortyr att få se de underbara små späda krispiga grönsaksplantorna när det är SÅÅÅÅ länge kvar till den årstiden. Egentligen är grönsaksdelen inte heller så kul. Kunde ju handlat lite mer om jordförbättring och annat intressant. Peta ner frön i raka rader med rätt avstånd är väl inga problem? Men de har ofta väldigt fina grönsaker i Danmark så kanske finns ändå något att lära? Vad är det förresten för språk han talar, Helge? Danska? Norska? Och är detta med TV-programmen något han gett sig in på för att dryga ut pensionen, eller? Det där sista var inte menat som något hån mot äldre människor. Jag saknar ofta min barndoms pensionerade trädgårdsmästare som kunde ALLT om trädgård. Men har hade humor!
/Jennyn sur och grinig för snart är det NOVEMBER
Ingrid på Västkusten
31-10-2003, 09:50
Norska pratar han väl -> även jag ahde önskat mera avancerad köksträdgårdsodling :-) man kanske ska ta å anmäla sitt intresse till SVT att bli programledare :-)) :-)) :-))
Hälsar Ingrid glatt
Hannele
31-10-2003, 10:02
"Fast lite kul var det i och for sig att få se Vita Sackervills vita trädgård." När var det?? Sissinghurst. Hur ka jag ha missat det...
kerstin z5-6
31-10-2003, 10:32
Hannele -det var förra onsdagen . jo visst är det bra om de visar växter som även trivs hos mej ..tyvärr brukar detta sortiment vara litet ,trist och intetsägande i kataloger i alla fall , gröna gillar jag ,men fa allt vill jag ha mer trädgårdsprogram -och nu -när man planerar och längtar som mest
Dom får gärna visa eng. parker hellre det än alla tjatiga matprogram vi som gillar trädgård har inte så mycket att välja på. Man drömmer sig bort en stund och suckar över allt vackert, som man aldrig kommer i närheten av i sin egen kalla trädgård.
Tror inte att jag tillhör de värsta gnällspikarna, Mariann. Men jag tycker att för den licensavgift vi betalar (och som de höjer varje år) borde de kunna producera egna program som känns lite "närmare oss". Troligen går det inte, om de samtidigt ska lägga ned de program som inte produceras i storstadsregionerna. Så mycket "public service" var det... Oj då!  Nu blir jag nog kallad "gnällig" igen! Visst - bättre en norsktalande "yngling" med bilder från England än inga trädgårdsprogram alls. Självklart! Man har ju en avstängningsknapp på TV:n likväl som på PC:n, så man är aldrig tvingad att titta.
Gossen Ruda
31-10-2003, 19:05
Jag tröttnde också i onsdags och stängde av. Helge är en riktig linslus och vill gärna vara med överallt men han är för torr för det.
vickeva
01-11-2003, 21:55
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 31-10-2003, 09:50) Norska pratar han väl Jag undrar faktiskt om det är norska eller danska han pratar... Han säger ju "Hemma i Danmark" men det låter misstänkt norskt, någon som vet?
*Felix matte*
01-11-2003, 22:00
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2003, 19:05) Jag tröttnde också i onsdags och stängde av. Helge är en riktig linslus och vill gärna vara med överallt men han är för torr för det. Varför inte fråga om du kan få ersätta honom?
pejahren
01-11-2003, 23:32
Jag har inte sett programmet, men det kan ju vara en norrman som bor i danmark Skall se om jag får med mig nästa program, så kan jag ge ett kvalifiserat svar på gåtan.
CITAT (vickeva @ 01-11-2003, 21:55) CITAT (Ingrid på Västkusten @ 31-10-2003, 09:50) Norska pratar han väl Jag undrar faktiskt om det är norska eller danska han pratar... Han säger ju "Hemma i Danmark" men det låter misstänkt norskt, någon som vet? Undrar om inte Cilla vet!
Mariann
02-11-2003, 09:39
Han pratar norska!!! (jag är halvnorsk) men det hörs att han bott/bor i Danmark, kanske gift med en danska MEN NORSKA PRATAR HAN!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|