Full version: Flytta/lyfta ros?
Anki V
För några år sedan köpte jag på mig en William Baffin för mycket. Den placerades precis i övergången ”gräsmatta/ruff” och glömdes bort. Trots en mycket ”styvmoderlig” behandling verkar den fortfarande må rätt bra.

Nu ska jag anklägga en upphöjd rabatt precis där rosen står och jag vill ha in den i rabatten.

Tål rosen att få ca to 30 cm jord över sig eller ska jag gräva upp den för en omplantering? Om jag måste gräva upp den ska den då klippas ner helt? Kan ett alternativ vara att jag inte fyller jord just vid rosen utan under några år successivt lägger på mer jord?

Den delar utrymme med en hel del ”ogräs” t.ex. som brännässla, revsmörblomma och oidentifierat gräs. Ogräset måste bort endera med handrensning eller tidningar/markduk innan jag fortsätter planen för min nya rabatt. Rosen är rotäkta och om jag kommer ihåg rätt ganska grunt planterad.

/Anki
Ezereht
Du kan ösa över jord bara skulle jag tro. Jag försöker ju höja jord upp på mina fr att dom ska klara vintern bättre. Fast för att få bort allt ogräs kanske det är lättare ta upp den. Då skulle jag klippa ner den lite.
Anki V
Tack för svaret…...som jag tolkar att jag kan göra som jag vill laugh.gif .

Om jag väljer att gräva upp rosen, hur stor jordklump bör jag ta.

Rosen är tre år och ca. en meter hög.

/Anki
Ezereht
Så stor som du orkar lyfta, ju mer deto bättre.
Bassam
Hej , Du ska gräva i marken cirkel = rosa krona storlek, plus 70cm djup ,

H : Bassam
Stiffe
Jaha, det låter som dina rosor har ungefär samma förutsättningar som mina... whist.gif

Jag har ett gäng mossrosor i en rabatt som är rätt usel, där jag har börjat bygga upp rabatten, (utan att gräva upp rosorna, ty jag har mask i ryggen - latmask rotfl.gif). Har dock inte vågat lassa på så mycket jord på ett bräde. Började med ca 5 cm i våras, och tänkte fortsätta med ytterligare 5 cm antingen nu i höst el till våren. Så här långt har allt gått bra.

Vad gäller ogräset så rekommenderar jag en kombination av handrensning och markduk. Slitsa gärna upp duken ordentligt runt stammarna så att fler markskott kan bygga upp busken. Det öppnar visserligen för lite ogräs också, men eftersom busken inte är så gammal så behöver den nog kunna bygga på sig ända nerifrån.

Om du väljer att fläska på med all jord på ett bräde så glöm inte att tala om hur det går.

/S
Anki V
Jag tänkte visa hur det hittills gått med rosen som jag ”fläskade på” 30 cm jord.
[attachment=41673:rot_kta_Large_.JPG]
Innan handrensade jag så gott det gick och lade tidningar runt om.

I går så räknade jag till 6 nya ”rotskott” (rotäkta). Om det är bra eller dåligt har jag inte räknat ut ännu…..Rosen ska ju hinna avmogna också. Något ”ogräs” har inte heller varit synligt.

/Anki
Christina i Taxinge~
CITAT (Anki V @ 06-09-2009, 20:39) *
[attachment=41673:rot_kta_Large_.JPG]

Vilken härlig bild!
Det är så vacker nytillväxt på många rosor, som t ex på din bild.
Va bra det verkar ha fungerat att lägga på all jord mesamma.
Hur blev hela rabatten då....? Är den klar att visa? *nyfiken*

Anki V
Ooops, det verkar inte finnas ett enda foto på just den rabatten…… whistling.gif

Det inte finns så mycket att se där än. Jag har använt den som mellanlandning för de småplantor som jag köpte, bytte och fick när det var plantmarknad på Nordvikskolan här i Ångermanland.

Just nu är det mest ”bar jord” och det är inget att se. Jag återkommer….. laugh.gif

/Anki

Bassam
Hej
Jag tycker inte att gör upphöjd bredvid rosa på grund att växter ska ta rosa näring så blir rosa sämre, men kan gör upphöjd lång bort från rosa krona .
H : Bassam
Stiffe
Wow! Det var ju lysande. yahoo.gif Sex nya skott, det får nog anses som mycket lyckat. Hmm, g.gif nu får jag tänka till lite. Kanske skulle jag också satsa allt på ett bräde vad gäller min mossrosrabatt...

Hur var det nu, du lade på 30 cm jord i våras, el var det förra hösten?

Appropå det lyckade resultatet: läste en gång om hur man söderöver "skördade" 1 m långa grenar på uppvuxna buskar (rosor såklart) och lade ner dem i ett litet grävt dike, och därefter täckte med jord. Så småningom växte det upp en rotäkta häck. yes.gif

Det är förmodligen rosornas förmåga att sätta rötter från stammen/grenar, (tänk sticklingar), som gör att det fungerar. Mkt intressant. Jag trodde för min del att 30 cm var lite för mycket bara, men det fungerar kanske när busken/grenarna fortfarande är uppe i ljuset. confused.gif

/S
Anki V
CITAT (Stiffe @ 06-09-2009, 23:49) *
Hur var det nu, du lade på 30 cm jord i våras, el var det förra hösten?

/S

Jag lade på jorden i slutet på juli nu i år. Alla de där skotten har kommit på lite drygt en månad.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon