jenniepennie
Har sått två olika sorter av höga bönor. Blue Lake White Seeded och Cobra. Båda ska bli runt 2 m höga. Den första sorten sådde jag inne och planterade ut i mitten på juni och den andra sådde jag i början på juli, så det borde inte varit för kallt iaf. Dessutom verkar inte själva uppkomsten vara problemet, då iaf 90 % av den andra sorten kom upp. Men nu händer ingenting. Är det för kallt? Måste man ha dem helt vindskyddat? Vad är felet? Jag ville ju ha höga kraftiga frodiga bönor som slingrade sig mot himmlen! sad.gif

Jag ger snart upp om bönor. Förra året sådde jag för tidigt, tror jag, för då kom INGET upp. Trodde bönor var lättodlade. Har haft låga sorter som fungerat bra iofs... Är de höga svårare??
Åsa, mälardalen zon 2
Störbönor tar mycket god tid på sig (buskbönor är ofta snabbare) mina såddes runt Beda dagen i maj och har precis börjat slingra sig iväg och de sitter i en upphöjd bädd i ett skyddat och varmt hörn. +Jag har sorter som inte ska vara så väldigt sena utan ska passa i vårat klimat som ofta är lite kyligare. Så det är nog bara normalt att dina bönor inte har börjat slingra iväg än.

Till nästa år kanske du även ska testa någon av de här gamla vanliga störbönorna som det brukar finnas hyfsat billiga fröpåsar av från svenska fröfirmor, de kanske inte lanseras som några nyheter men sorter man odlat i Sverige under lång tid och har visat sig funka bra är ju bra det med.

ex. Neckargold, Neckarkönig, Blauhilde, Marga, Eva
jenniepennie
Tack för svar. Ska definitivt prova några av de sorter du beskriver. Nästa år. Suck.
KURT
Bondbönor är ju också ett mycket säkert kort, klarar kyla bra.
Motti
Har alltid lyckats med mina bönor men i år har det varit helt kasst !har såt två påsar vaxbönor fick elva plantor !blus att jag satt Blommbönor som heller inte verkar orka växa confused.gif Tror det ha varit för kallt och för lite sol,dålig sommar helt enkelt !
Tulipanaros
När det är kallt försommarväder brukar jag förgro bönorna inne, antingen i minikrukor eller till och med på fuktigt hushållspapper. Bara de har börjat gro brukar de växa vidare -- men de vill ha värme i jorden ändå, förstås. De växer snällt, i alla fall, men inte är de i närheten av skörd än. Buskpurpurbönorna är tidigast, de blommar som bäst just nu.

Som sagt: välj tidiga sorter, och gärna buskbönor som är tidigare än störbönor (även om störbönor är vackrare). Att så störbönor i juli låter väl sent; svårt att hinna få skörd innan frosten kommer då.
jenniepennie
[attachment=38943:repen.jpg]

Det här är en bild från i våras. Tanken var att bönorna skulle klättra upp för repen där, för att bli lite som en grön vägg. Så det gör inte så mycket om det inte blir rekordskörd av bönor, bara de hade växt upp och klätt in lite. Men de hade nog velat ha lite varmare väder. Fan vad det regnar nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon