Full version: Läskigt vatten
Lilla hjärtat
Hej!

I våras fick jag syn på en vattentunna i "Latmansträdgården". En helt bedårande bild av en trätunna med en näckros i. Bestämde mig för att göra på samma sätt och köpte en silltunna. Den är nu skrubbad, bränd invändigt och tjärad på utsidan. Näckrosen har bott i den sedan början av juni. Och det fungerar inte alls. Vattnet luktar illa, jag har haft algblomning, myggorna använder vattenytan som barnkammare och näckrosen, som då och då sticker upp ett blad, ser inte ut att trivas så där jättebra, trots att jag följt alla odlingsanvisningar för den.

Oerhört tacksam för tips på hur jag ska ordna en god miljö i tunnan.

Vänlingen
//Linda
Gunilla T
Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig. Stillastående vatten blir alltid dåligt och fullt med alger. Det räcker med ett litet fågelbad som fylls med vatten, tar inte många dar innan algerna dyker upp.

Denhär typen av tips är synnerligen tråkiga eftersom det inte fungerar.

Det som hjälper är att få en rörelse i vattnet - någon liten pump kanske men då behövs en helt ny konstuktion där du gräver en grop under tunnan och gör den tät med dammduk. Galler under tunnan och fyller upp med sten.
MariaS
CITAT (Gunilla T @ 21-07-2009, 12:46) *
Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig. Stillastående vatten blir alltid dåligt och fullt med alger. Det räcker med ett litet fågelbad som fylls med vatten, tar inte många dar innan algerna dyker upp.

Denhär typen av tips är synnerligen tråkiga eftersom det inte fungerar.

Det som hjälper är att få en rörelse i vattnet - någon liten pump kanske men då behövs en helt ny konstuktion där du gräver en grop under tunnan och gör den tät med dammduk. Galler under tunnan och fyller upp med sten.

...och då kommer inte näckrosen trivas alls, för den gillar inte för mycket rörelser i vattnet...

Det finns pumpar som står utanför baljor, suger upp vattnet och sprutar det tillbaka igen efter rening, men de är inte så effektiva. Annars är det nog vattenbyte 1/3 varje vecka som gäller, tills näckrosen täcker ytan. Det är först då som algtillväxten kommer sluta.

Angående myggen, slå i tre droppar yes i vattnet, så bryter du ytspänningen och myggen kan inte "landa" och lägga äggen.
kina3
Vill understryka svaret från MariaS: Stlillastående kan gå utmärkt vilket jag vet ett exempel på. Men näckrosor krävs sannolikt.
LasseB
Läste i dagens SvD en insändare angående myggor i Gästrikland.
Skribenten hävdade att h*n alltid använt citronolja. Oljan lägger sig som en tunn film på ytan och mygglarverna kommer inte åt att andas.
Angående Yes har jag för många (35-40) år sedan hört att man ska sänka ytspäningen med lämpligt medel då kan mygglarverna inte hålla sig hängande i ytspänningen utan sjuker och druknar
Lilla hjärtat
Tack så jättemycket för tipsen. Ska testa och se hur det fungerar. Fast, vad är citronolja?

Vänligen
//Linda
MariaS
CITAT (Lilla hjärtat @ 23-07-2009, 08:11) *
Tack så jättemycket för tipsen. Ska testa och se hur det fungerar. Fast, vad är citronolja?

Vänligen
//Linda

Citron olja är en aroma olja. Vitsen med Yes eller olja, är just den att man bryter ytspänningen på vattnet och myggorna drunknar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon