eabi
Skulle vilja ha hjälp med sortval av ljust rosa Stjärnflocka.

De heter ju Astrantia Major och sen sortnamnet, tex "Rubra" (den mörkare rosa). Men det är lite förvirrande för den ljust rosa varianten heter tydligen Astrantia "Major". Hur är det... finns det någon annan sort som är ljust rosa?

Någon som vet?
Heda
Astrantia major är just arten, dvs utan något sortnamn som exempelvis 'Rubra'. Det finns ju Astrantia major 'Alba' som har rent vita blommor med något inslag av grönt. Förövrigt är min erfarenhet att de flesta namnsorter är mörkare/rödare/mer rosa än arten. Leta alltså efter Astrantia major 'Alba' om du vill ha riktigt ljusa. Arten är annars den ljusaste rosa som jag har stött på i alla fall, den brukar också vara billigast smile.gif

//Heda
Platinum
Vit med rosa toner, sortnamn okänt. Någon som vet kanske?

Eva 33c
Det är inte säkert att den har något namn. Arten är ganska variabel i sig själv. Jag har ett bestånd som härstammar från en sådd av arten utan sortnamn och där finns flera nyanser mellan grönvitt och ljust rosa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon