Full version: Mjöldagg på azalea
Minimieh
Hej
Har upptäckt att ett par av våra azaleor (bl.a. en luteum) börjar visa tecken på mjöldagg. Har letat på internet och hittat olika förklaringar till varför; någon menar att de fått för lite vatten, andra att luftfuktigheten är för hög. Är det någon som vet vilket som stämmer, är det torka som gör att de drabbas? Och det viktigaste av allt: Vad kan jag göra för att förhindra att det blir värre? Finns det nåt effektivt medel? //
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är det att växten har utsatts för torka därför får man det ofta på ex. rosor som står upptryckta mot en torr husvägg och liknande. Det är olika mjöldaggsarter som går på olika växter.

Några giftfria saker man kan spruta med som bromsar angreppen = man måste börja då första symptomen kommer är atamonvatten och mjölkvatten. Man måste dock spruta 1-2ggr i veckan. Det finns medel i handeln också de bromsar dock bara angreppen de med det finns inga supermedel som tar död på svampen som man får använda, mjöldaggen tar dock inte död på växten så gör man inget kommer ju växten ändå att klara sig.
wibemo
•Såpvatten; 0,5 dl såpa/l vatten. 1½ tsk bikarbonat och ½ tsk atamon blandar jag i en sprayflaska och sprutar på mina rosor och azaleabuska med gott resultat på mjöldagg
Mot bla. löss, trips, mjöldagg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon