Full version: Väderstation
Pius
Har ni väderstation?

Alltså en sån där elektronisk grunka som har en sändare och mottagare där man kan se temperatur, vindhastighet, lufttryck etc.

Jag köpte en till gubben min för 2 år sedan men vindhastighetsmätaren blåste sönder i vintras så det skulle vara bra att ha en ny, men i så fall en bättre.

Den jag köpte var visserligen dyr, runt tusenlappen, men inte sjutton hjälpte det.

Just temperaturen i vinden är bra att ha här på ön där vanliga temperaturen visar plusgrader men sen när jag kommer ut så är det iskallt pga att det blåser.

Så det vore bra med tips.

Pius
KURT
Med en viss risk för att de som svara där är lite insnödade! Så finns det en hel forumsavdelning bara om väderstationer:

http://www.temperatur.nu/forum/vaderstationer/
Pius
CITAT (KURT @ 21-07-2009, 14:33) *
Med en viss risk för att de som svara där är lite insnödade! Så finns det en hel forumsavdelning bara om väderstationer:

http://www.temperatur.nu/forum/vaderstationer/

Gudars skymning, man kan visst ha forum om vad som helst. rotfl.gif

Insnöade var ordet, jag begrep knappt ett jota av deras skriverier. Jag håller mig nog till denna församling för råd, det räcker.

Men tack för länken, den var kul att känna till.

Pius
*Stintan*
Min kompis har köpt en på Clas Olsson som verkar fungera bra.
takstigen
Jag har bokfört vädret sedan 1973
Jag köpte en station med vindmätare förra året hos Jula som fungerar bra
En trådlös som nu kostar 795:- Nr 943009
Gossen Ruda
I vissa fall är jag lite teknikfientlig. För några år sen köpte jag en regnmätare som jag är nöjd med. Den har en uppsamlare som är försedd men en sladd till en liten enhet som visar nederbörden på en display tillsammans med ute- och innetemperatur. Det räcker, och den kostade någon hundralapp.

Nu vill jag ha en till men såna enkla saker finns inte längre. Nu skall det vara väderstationer med vindmätare, regnmätare, temperaturmätare och allt trådlöst. Givetvis med en dator som räknar ut det mesta och sparar statistik och gör förutsägelser. Med pris därefter. Suck.

Jag har också försökt få tag på en enkel vindmätare i form av ett rör man håller upp mot vinden och en skiva som höjer sig i takt med vindstyrkan. Går bra att ha i fickan, jag har sett såna. Tidigare. Nu existerar bara väderstationer, som inte går ner i fickan. Det gick att få tag på nånting liknande på en båtfirma, dom kunde beställa hem. Med fot av polerad mahogny mm. Tror priset låg runt 500.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon