Full version: Liljor i kruka
Pius
Eftersom jag har lerjord så satte jag mina liljelökar i en stor plastkruka i våras.

De har nu nästan blommat över så jag undrar vad jag gör nu?

Låter jag lökarna vara kvar över vintern i krukan eller ska jag ta upp dem och var förvarar jag dem? I växthuset, utomhus eller i källaren?

Tillsammans med liljorna satte jag fresialökar.

Pius
Ywonne
Jag hade Gladiolus och Liljor i kruka förra året...
Alla Liljor och en del Gladiolus tog jag ur krukan och förvarade i en papperskasse i städskåpet...gick finfint. Ett par Gladioluskrukor satte jag ner i källaren med jord och allt i...det gick finfint det med ... i våras tittade det upp fina blad ur krukorna.

Det viktiga är väl att lökarna ligger torrt och mörkt...så jorden måste vara torr i krukorna...

Pius
CITAT (Ywonne @ 21-07-2009, 14:43) *
Jag hade Gladiolus och Liljor i kruka förra året...
Alla Liljor och en del Gladiolus tog jag ur krukan och förvarade i en papperskasse i städskåpet...gick finfint. Ett par Gladioluskrukor satte jag ner i källaren med jord och allt i...det gick finfint det med ... i våras tittade det upp fina blad ur krukorna.

Det viktiga är väl att lökarna ligger torrt och mörkt...så jorden måste vara torr i krukorna...

Så då kan jag låta dem vissna ner och sen framåt hösten bära ner krukan med knölar i källaren och låta dem torka upp där alternativt ta upp dem och låta dem torka och sen lägga dem i papperspåse i källaren.

Det låter enkelt och bra.

Tackar!

Pius

PS Jag satte liljelökar förrförra året utomhus under magnolian (där det är torvjord) de kom upp i år också men verkar inte växa något vidare. DS
lavendelgården
Hej!
Jag har liljor i krukor, som står ute året om . Det har fungerat bra. Gladiolus vet jag inte om det går.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Dilara
Liljor i kruka borde klara vintern om du bor i zon 1. Vattna inte under vintern.
Freesia ska inte tåla Sveriges vintrar, så dessa bör du placera frostfritt.
ingrids
Har en lilja i kruka som klarar zon 5 (fast de två andra sorterna dog), så det är bara fresialökarna som behöver in tror jag.
Stiffe
Varför inte plantera ut dem? Du bor ju i zon 1. Jag har också lerjord (zon 3) så jag planterar dem längs huset där det inte är kalkrik lerjord, utan mer typ plantjord och sand. Dessutom är det väldränerat vilket ju alla lökväxter kräver (mer el mindre). Det verkar fungera bra så här långt. Har bl a en Stargazer som nu har trivts i rabatten i åtminstone 4 år.

Stargazer i frihet
[attachment=39390:Stargazer1.JPG]

/S
Gillan
CITAT (Pius @ 21-07-2009, 14:21) *
Eftersom jag har lerjord så satte jag mina liljelökar i en stor plastkruka i våras.

De har nu nästan blommat över så jag undrar vad jag gör nu?

Låter jag lökarna vara kvar över vintern i krukan eller ska jag ta upp dem och var förvarar jag dem? I växthuset, utomhus eller i källaren?

Tillsammans med liljorna satte jag fresialökar.

Pius

De flesta liljor tål att planteras direkt i jorden långt upp i våra zoner. Är det "doftliljor" ( tror att de heter så ) däremot, så ska de tas in mörkt, torrt och frostfritt. Gladiolus och fresia, som väl inte tillhör liljorna ska tas in på samma sätt. Även i de lägre zonerna om jag inte missminner mig. Rätta mig gärna om jag har fel...............
Ywonne
Ja. det var doftliljor jag tog in och hade i städskåpet... I år planterade jag dem direkt i rabatten, ganska sent...men nu är det knopp...längtar tills de slår ut...

bilder från förra året :

Alexander-VG-zon3
Freesia och Doftliljor(Gladiolus) tillhör samma familj som Iris dvs Iridaceae.

Doftliljor kan övervintra i sydsverige i väldräneradjord i ett bra läge och ev att man täcker dom inför vintern och andra Gladiolus finns där dom som är mycket härdiga och som inte är det.
även freesia kan övervintra ute (det finns olika arter, namnsorter med olika härdighet). freezia är dom känsligaste skulle jag tro.

vill man vara säker tar man in dom över övervintrar dom i en temp på +1c +15c.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon